Man kan tycka vad man vill om att flyga, och det gör mĂ„nga. ĂndĂ„ Ă€r det en usel idĂ© att fatta beslut om framtiden för viktig infrastruktur mitt under en brinnande pandemi. Det var vad regeringen gjorde nĂ€r man i juni bad Swedavia, som driver flygplatserna i Sverige, att göra en konsekvensanalys av en nedlĂ€ggning av Bromma flygplats.
Inte överraskande kom Swedavia hĂ€romdagen till slutsatsen att âdet Ă€r inte lĂ€ngre affĂ€rsmĂ€ssigt motiverat att driva Bromma flygplatsâ. Man gör det efter nĂ„gra mĂ„nader dĂ„ flygandet i princip varit noll. âKrisen för flygmarknaden i covid-19-pandemin saknar motstyckeâ, skriver Swedavias vd Jonas Abrahamsson, om nĂ„gon till Ă€ventyrs skulle ha missat detta.
Men pandemin Àr ju inte över. Det kan komma nya vÄgor, i Sverige och i nÀrliggande lÀnder. Ett nedlÀggningsbeslut mÄste naturligtvis grunda sig pÄ vad som hÀnder nÀsta Är, 2022 och bort emot 2030-talet. Om det har ingen faktiskt nÄgon aning. Flygbolagen vet inte hur det ser ut i höst, i vinter eller 2021. NÀr Norwegian och SAS skurit ned och bett om Àgarkapital erkÀnner man öppet att flygandet kan vara tillbaka pÄ normala nivÄer 2021, 2022 eller aldrig nÄgonsin. Man vet inte!
Statliga Swedavia dĂ€remot, tycks ha örat mot marknaden och framtiden klar för sig: âBromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott pĂ„ grund av lĂ„ga trafikvolymer under lĂ„ng tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlĂ€ngningen komma att bĂ€ras av resenĂ€rer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer Ă€r möjligt", enligt vd:n Abrahamsson.
Man kan ana Miljöpartiets osynliga hand bakom detta. Regeringspartiet som har gÄtt pÄ minor angÄende brunkol och förbifart, snart ocksÄ om Preemraff i Lysekil, kan Àntligen fÄ en fjÀder i hatten. Lokalt i Stockholm har borgarrÄdet Daniel Helldén (MP) redan gÄtt ut och intecknat det tidigare utlovade bostadsbyggandet pÄ den stadsnÀra flygplatsen.
Av klimatskĂ€l Ă€r det bra att flyga mindre. Men en regering mĂ„ste ta ansvar för hela landet, vad beslutet innebĂ€r för jobb och tillvĂ€xt i LuleĂ„, Kalmar, Ăstersund och Karlstad. Och för hela miljön. Vad innebĂ€r en nedlĂ€ggning av Bromma för biltrafiken runt omkring Stockholm? Ăr striden om Arlandas utbyggnad över nu? Vart ska resenĂ€rerna ta vĂ€gen?
Flyget Àr en starkt laddad symbolfrÄga, av goda skÀl. MÄnga sÄvÀl yrkes- som nöjesresor Àr onödiga och det kommer sÀkert att visa sig efter coronapandemin. Men just för tillfÀllet bör regeringen (lÀs: Socialdemokraterna) göra det man alltid varit sÄ bra pÄ: utred och begrav. Om nÄgra Är vet man mer om flygets framtid i Sverige.