Coronapandemin sÀtter fart pÄ idealisterna

Efter coronapandemin vet man om Bromma flygplats behövs eller ej.

Bromma flygplats har förstÄs fÄ resenÀrer under pandemin.

Bromma flygplats har förstÄs fÄ resenÀrer under pandemin.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ledare2020-09-15 15:54
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Man kan tycka vad man vill om att flyga, och det gör mĂ„nga. ÄndĂ„ Ă€r det en usel idĂ© att fatta beslut om framtiden för viktig infrastruktur mitt under en brinnande pandemi. Det var vad regeringen gjorde nĂ€r man i juni bad Swedavia, som driver flygplatserna i Sverige, att göra en konsekvensanalys av en nedlĂ€ggning av Bromma flygplats. 

Inte överraskande kom Swedavia hĂ€romdagen till slutsatsen att ”det Ă€r inte lĂ€ngre affĂ€rsmĂ€ssigt motiverat att driva Bromma flygplats”. Man gör det efter nĂ„gra mĂ„nader dĂ„ flygandet i princip varit noll. ”Krisen för flygmarknaden i covid-19-pandemin saknar motstycke”, skriver Swedavias vd Jonas Abrahamsson, om nĂ„gon till Ă€ventyrs skulle ha missat detta. 

Men pandemin Ă€r ju inte över. Det kan komma nya vĂ„gor, i Sverige och i nĂ€rliggande lĂ€nder. Ett nedlĂ€ggningsbeslut mĂ„ste naturligtvis grunda sig pĂ„ vad som hĂ€nder nĂ€sta Ă„r, 2022 och bort emot 2030-talet. Om det har ingen faktiskt nĂ„gon aning. Flygbolagen vet inte hur det ser ut i höst, i vinter eller 2021. NĂ€r Norwegian och SAS skurit ned och bett om Ă€garkapital erkĂ€nner man öppet att flygandet kan vara tillbaka pĂ„ normala nivĂ„er 2021, 2022 eller aldrig nĂ„gonsin. Man vet inte! 

Statliga Swedavia dĂ€remot, tycks ha örat mot marknaden och framtiden klar för sig: ”Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott pĂ„ grund av lĂ„ga trafikvolymer under lĂ„ng tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlĂ€ngningen komma att bĂ€ras av resenĂ€rer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer Ă€r möjligt", enligt vd:n Abrahamsson. 

Man kan ana Miljöpartiets osynliga hand bakom detta. Regeringspartiet som har gĂ„tt pĂ„ minor angĂ„ende brunkol och förbifart, snart ocksĂ„ om Preemraff i Lysekil, kan Ă€ntligen fĂ„ en fjĂ€der i hatten. Lokalt i Stockholm har borgarrĂ„det Daniel HelldĂ©n (MP) redan gĂ„tt ut och intecknat det tidigare utlovade bostadsbyggandet pĂ„ den stadsnĂ€ra flygplatsen. 

Av klimatskĂ€l Ă€r det bra att flyga mindre. Men en regering mĂ„ste ta ansvar för hela landet, vad beslutet innebĂ€r för jobb och tillvĂ€xt i LuleĂ„, Kalmar, Östersund och Karlstad. Och för hela miljön. Vad innebĂ€r en nedlĂ€ggning av Bromma för biltrafiken runt omkring Stockholm? Är striden om Arlandas utbyggnad över nu? Vart ska resenĂ€rerna ta vĂ€gen? 

Flyget Àr en starkt laddad symbolfrÄga, av goda skÀl. MÄnga sÄvÀl yrkes- som nöjesresor Àr onödiga och det kommer sÀkert att visa sig efter coronapandemin. Men just för tillfÀllet bör regeringen (lÀs: Socialdemokraterna) göra det man alltid varit sÄ bra pÄ: utred och begrav. Om nÄgra Är vet man mer om flygets framtid i Sverige.