Vid 13-tiden på torsdagen plingade det till i Lars Pålssons mobil. Badkaret han beställt hade levererats, fick han veta.
– Jag tyckte att det var märkligt eftersom det var avtalat att paketet skulle levereras vid 14-16-tiden, säger han.
Men mycket riktigt väntade ett stort brunt paket på honom utanför ingången till flerfamiljshuset när han kom hem någon timme senare – irriterad och uppgiven över den tidiga leveransen. När det visade sig att någon även förfalskat hans signatur ilsknade han dock till.
– Jag fick en pdf-kopia på signaturen, säger Lars som så klart inte kände igen kråkan som stod intill namnförtydligandet som var hans.
Att ett företag, som Postnord, som påstår sig kräva ID-handling vid leverans kan göra en sådan miss beskriver han som skrämmande. Han har polisanmält händelsen som urkundsförfalskning, vilket med stor sannolikhet inte kommer leda någonstans om han själv inte bestämmer sig för att driva fallet till åtal, enligt polisen han talat med.
Postnords distributionsområdeschef i Uppsala, Camilla Törnkvist, bekräftar att paketen alltid ska signeras vid leverans och att ett fel begåtts.
– Det är absolut oacceptabelt. Man får absolut aldrig skriva på någon annans namn på paket. Det där är helt utanför våra rutiner, säger hon.
– Generellt om chauffören gjort fel får vi stå för det och då blir det ett personalärende som vi får hantera.
Vad ska ni göra för att det inte ska hända igen?
– Vi går kontinuerligt igenom våra rutiner med vår personal.