Pär Lindqvist och Ebba af Petersens driver gården Åhl Grönt i Vendel, tre mil norr om Uppsala. På gården har de nötköttsproduktion med dikor, kastrerade tjurar (stutar) och kvigor samt en fårbesättning med ett sextiotal lamm och får av rasen Gotlandsfår.
En gång i månaden packar de bilen med de nöt- och lammprodukter som kunder beställt av dem via en app och beger sig in till Erikstorget i Örbyhus och Salutorget i Tierp för avlämning av varor.
De och ytterligare ett tiotal producenter av kött och grönt i Tierps kommun ingår i nätverket Reko som står för Rejäl Konsumtion.
Reko växte till en början fram i Finland och har sedan spridit sig till Sverige. Reko kan beskrivas som en digital försäljningsplats där mindre livsmedelsproducenter kan hitta köpare till sina produkter utan att behöva passera några mellanhänder på vägen. En viktig tanke med plattformen är att konsumenter lättare ska hitta och kunna köpa lokalproducerande produkter.
I dag finns plattformen på 120 håll i Sverige. Förutom Tierp finns Reko-modellen även i Uppsala, Sigtuna och Östhammars kommuner.
– Det här upplägget innebär att producenter och konsumenter kommer närmare varandra. Man får bland annat möjlighet att träffa oss och prata köttproduktion och få veta hur vi går tillväga och hur vi föder upp våra djur innan de går på slakt, förklarar Pär Lindqvist.
Reko är en ganska löst sammanhållen plattform som fungerar på olika sätt i landet. I Tierps kommun samordnar föreningen Utveckla Örbyhus Tobo och Vendel information om verksamheten via ett konto på Facebook. Via en app som heter Local Food Nodes lägger sedan producenten ut sitt utbud och sedan beställer konsumenten vad den vill ha.
– I den här appen lägger vi ut vilka varor vi har till försäljning och sedan går kunderna in och gör sina beställningar. När varorna är slut så syns det i appen, förklarar Ebba af Petersens.
Pär Lindqvist och Ebba af Petersens baserar sin verksamhet på tre ben.
– Vår primära försäljning är köttlådor med nöt- eller lammkött direkt till kund. Det som vi inte säljer den vägen säljer vi antingen till slakterier eller via Reko, förklarar Ebba af Petersens.
De förklarar att Reko än så länge är i en uppbyggnadsfas och att försäljningen är relativt liten, men att den ökar.
– För oss är det även en viktig kanal då vi kan ha en direktkontakt och träffa våra kunder och bygga relationer, menar Pär Lindqvist.
Båda poängterar också att Reko fyller en viktig miljömässig funktion då det handlar om korta biltransporter av varorna och att avlämning sker på platser dit många av kunderna ändå har andra ärenden.