Heta känslor vid trafikmöte i Harbo

Trafikverkets företrädare fick det hett om öronen vid måndagskvällens offentliga samrådsmöte gällande planerna på förändringar av busshållplatserna i Harbo.

Massiv kritik. Kritiken från allmänheten var massiv vid måndagskvällens offentliga samrådsmöte i Birgittagården om Trafikverkets förslag på ändringar av busshållplatser i Harbo tätort.

Massiv kritik. Kritiken från allmänheten var massiv vid måndagskvällens offentliga samrådsmöte i Birgittagården om Trafikverkets förslag på ändringar av busshållplatser i Harbo tätort.

Foto: Johan Eriksson

Harbo2017-06-26 21:27

Tonläget var högt bland de församlade när Trafikverket, med projektledare Maria Karimi i spetsen, inbjöd allmänheten i till Birgittagården i Harbo för samrådsmöte om planerna på omläggning av busshållplatserna i Harbos tätort. Planer som syftar till kortare restid för busspendlare, mindre miljöpåverkan och lägre hastigheter hos genomfartstrafiken genom samhället. Det liggande förslaget innefattar bland annat slopande av den omtalade Kvarstarundan, där UL-bussarna i lämnar 272:an och kör förbi skolan, samt bantning av antalet busshållplatser från sju till fyra. Två av hållplatserna föreslås dessutom bli så kallade timglashållplatser, vilket innebär att trafik varken kan köra om eller möta bussar som stannar vid hållplatserna.

– Timglaslösningar fungerar säkert bra i stadsnära miljöer för att dämpa farterna men att använda metoden vid en genomfartled som vår, på en länsväg, är en riktigt dålig idé, säger Kjell-Arne Rönnberg, aktiv i Harbo sockenråd som under flera år engagerat sig i trafiksäkerhet på orten.

– Och ger dessutom försämrad trafiksäkerhet i form av stressade bilister som kommer att göra allt för att försöka komma om bussarna innan de hamnar i köerna vid timglashållplatserna, tillägger Lisa Blomé, sammankallande i den trafikgrupp som bildats under sockenrådets paraply.

Trafikgruppen har sedan tidigare inkommit med en rad alternativa förslag som istället i första hand innehåller bevarande av Kvarstarundan samt inrättande av så kallade chikaner, tvära kurvor som dämpar farten genom samhället.

– En stor del av Harbopendlarna använder sig av hållplatser längs Kvarstarundan, inte minst vid skolan där många föräldrar också lämnar och hämtar barn vid skola och förskola, säger Lisa Blomé.

Förslag som hittills ratats av Trafikverket med motiveringen att den totala samhällsnyttan för de egna förslagen väger tyngre. Tonen vid samrådsmötet, som besöktes av ett 40-tal personer, var stundtals både skarp och hätsk – bland annat över påstådda brister på raka svar från Trafikverket. En av besökarna blev så upprörd att han till och  med reste sig och, under svordomar, lämnade mötet.

– Varför tar ni inte hänsyn till förslagen från oss? var en av grundfrågorna från allmänheten under mötet.

Frågan om Harbos busshållplatser kommer nu att utredas vidare hos Trafikverket där inlämnade åsikter från allmänheten ska vägas in inför framtida beslut. Det praktiska arbetet med att göra om busshållplatserna kommer att påbörjas tidigast våren 2018.

Busshållplatser i Harbo:

Trafikverkets förslag till omgörning av busshållplatserna i Harbo tätort innebär bland annat slopande av Kvarstarundan förbi Harbo skola, bantning från sju till fyra busshållplatser samt att två av dessa, placerade vid södra infarten till Kvarsta och vid infarten till Viby säteri, ska bli så kallade timglashållplatser. Syftet med dessa är att dämpa farten hos genomfartstrafiken. Förslaget har mötts av kritik från allmänheten och från Harbo sockenråd som i stället i första hand föreslår bevarande av Kvarstarundan samt inrättande av chikaner, tvära kurvor, som fartdämpande åtgärd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!