Centern startade redan i förra veckan genom att bjuda pÄ kaffe och snacka centerpolitik med pendlarna pÄ Resecentrum i Uppsala. Intresset var stort, bÄde för partiets flyers och för morgonkaffet.
ââVi ska ut pĂ„ gator och torg och möta mĂ€nniskor dĂ€r. SĂ„ det blir mĂ„nga dagar dĂ„ vi dricker kaffe med vĂ€ljarna. Det Ă€r huvudstrategin. Det tar mer tid men det Ă€r vassare, sĂ€ger Centerns valledare Unn Harsem.
Liberalerna Àr inne pÄ samma linje. Det traditionella torgmötet kommer att bytas ut mot samtal öga mot öga, pÄ homepartyn och genom bokade möten med mÀnniskor som Àr intresserade av liberala frÄgor.
ââOm en person har trĂ€ffat en politiker och fĂ„tt ett förtroende och berĂ€ttar om det för vĂ€nner och bekanta sĂ„ betyder det mer Ă€n om man bara hört ett valmöte, sĂ€ger Helena Hedman Skoglund som Ă€r valledare.
Samtidigt Àr dragningen till sociala medier stark. Centern, Liberalerna och alla andra partier kommer att satsa mycket hÄrdare dÀr. De kommer visserligen att ha valstugor, valmöten och dörrknackning som de haft i alla Är. Men den digitala scenen blir viktigare.
Moderaterna vill att partiets företrÀdare pÄ alla nivÄer ska synas.
ââ Förutom vĂ„ra lokala toppkandidater, Fredrik Ahlstedt och Therez Olsson, ska aktiva medlemmar sjĂ€lva kunna berĂ€tta för sina följare och vĂ€nner om moderat politik, sĂ€ger Rikard Steinholtz som Ă€r ordförande för M i Uppsala.
Det blir inga kafferep med moderaterna dÄ?
ââNej. Men vi kommer att ta upp lokala frĂ„gor pĂ„ ett sĂ€tt som vi inte gjort tidigare. Det kan handla om de nya parkeringsreglerna som retat upp mĂ„nga i bostadsomrĂ„det FĂ„lhagen. Till de som bor dĂ€r ska vi kunna ge klara besked om var vi stĂ„r i p-frĂ„gorna.
LĂS MER: Toppstyrningen av partierna ökar
Flera partier kommer att jobba mer i utvalda bostadsomrÄden. För VÀnsterpartiet Àr det Gottsunda och Stenhagen som gÀller.
â DĂ€r bor de vi tror har mest att tjĂ€na pĂ„ vĂ„r politik och dĂ€r ska vi vara mer fysiskt pĂ„ plats. Parallellt kommer vi att satsa mycket mer pĂ„ att synas i sociala medier dĂ€r mĂ„nga unga vĂ€ljare finns. Vi drar ner pĂ„ sĂ„nt som hushĂ„llsutskick, sĂ€ger Torbjörn Björlund, valsamordnare för V.
Socialdemokraterna ska jobba brett och ganska traditionellt. Samtidigt flyttar partiet fram positionerna pÄ sociala medier.
ââVi tror det Ă€r viktigt att vĂ€ljarna fĂ„r ett ansikte att relatera till, Ă€ven pĂ„ Facebook. De medlemmar som Ă€r intresserade ska samtala dĂ€r med vĂ€ljarna utifrĂ„n egna erfarenheter, sĂ€ger valledaren Caroline Hoffstedt (S).
Kan det inte bli problematiskt med det politiska budskapet om alla medlemmar ska föra sin egen talan?
ââVi kommer att vara vĂ€ldigt tydliga med vad vi stĂ„r för. Det kan bottna i en personlig berĂ€ttelse om hur vi ser pĂ„ sjukvĂ„rden, pĂ„ skatter och omsorg. Jag tror att vĂ„ra medlemmar kĂ€nner sig trygga i att prata om varför man sjĂ€lv Ă€r socialdemokrat, sĂ€ger Caroline Hoffstedt.
LĂS MER: DĂ€rför mĂ„ste partierna visa enighet
Sverigedemokraterna anser sig vara starkast nÀr det gÀller sociala medier och enligt partiets gruppledare, Simon Alm, blir det mycket större satsningar fram till valet.
Kristdemokraterna och Miljöpartiet lÀgger ocksÄ mer krut pÄ sociala medier. KD har redan tagit fram en kampanjfilm dÀr partiets riksdagsledamot frÄn Uppsala, Mikael Oscarsson, pratar om ett tryggare samhÀlle.
ââDen har redan setts av mĂ„nga pĂ„ nĂ€tet och vi kommer att ta fram fler filmer fram till valet. Men vi har ocksĂ„ en bred grĂ€srotsrörelse som kommer att knacka dörr i omrĂ„den dĂ€r vi Ă€r starka, som Storvreta och Ă rsta, sĂ€ger valledare Mimmi Westerlund.
Fi har Ànnu inte lagt fast hur partiet kommer att jobba mot vÀljarna.