Lockar med falska presentkort

En 82-årig kvinna i Uppsala lurades till att påbörja en prenumeration på vitamintabletter för 300 kronor i månaden. Hon varnar nu andra för bolaget.

10 december 2014 09:44

Det började med att kvinnan fick ett telefonsamtal för drygt två veckor sedan. En man berättade att han hade hennes personnummer och erbjöd ett presentkort på 500 kronor.

– Jag tyckte att det var märkligt, men svarade att jag ville ha presentkortet ändå, säger 82-åriga Brita som ej vill anges med namn och egentligen heter något annat.

Mannen berättade då att det kostade 59 kronor och att han även skulle skicka piller "som gör dig pigg".

– Det var svårt att höra vad han sa, men jag svarade att jag inte tänkte betala något.

Trots det fick Brita ett paket levererat via posten. Där i låg en påse med tabletter och en faktura som hon skulle betala inom en vecka.

– Annars skulle det gå vidare till Kronofogden. Det stod också att prenumerationen i fortsättningen skulle kosta 298 kronor i månaden. Jag blev lite rädd och ringde min dotter och svärson, som sen har hjälpt mig att skicka tillbaka paketet och att göra en polisanmälan.

Företaget heter Multifam och säljer vitamintabletter på prenumeration. Det grundades 2014 och är skrivet i Stockholm. På hemsidan står det att det enkelt går att avsluta prenumerationen genom att kontakta dem fyra dagar innan nästkommande försändelse. Men det går inte att få kontakt med företaget via kundtjänst för att avskriva prenumerationen.

Efter ett samtal till en person i ledningen svarar slutligen Multifams pressansvarige, Fredrik Johansson, via mejl. Där skriver han att Multifam följer svensk lagstiftning och att de är noggranna med att kontrollera att avtal ingår mellan säljare och konsument.

Frågan om det är etiskt försvarbart att sälja produkter till en 82-åring som har svårt att höra i telefonen, svarar han inte på, utan skriver att Multifams kunder i genomsnitt är 45 år och har visat ett intresse för produkten.

Att försäljare och bedragare riktar sig mot just äldre är annars vanligt.

– Hittills i år har vi fått in ett 40-tal anmälningar från äldre som gäller bedrägerier. Bedrägerierna är av varierande slag, allt från att någon ringer och säger att personen har vunnit en vinst och ska uppge sitt kontonummer för att få pengarna, till att man får de äldre att köpa produkter för ett pris som ej är skäligt, säger Carina Jansson vid bedrägeriroteln vid polisen i Uppsala län.

Den bilden bekräftas även av Konsumentverket.

– Tyvärr är äldre en tydlig målgrupp. Det är också vanligt att företagen säljer just hälsoprodukter, men vi inte har fått in någon anmälan om Multifam tidigare, säger Henrik Axelsson, kommunikatör vid Konsumentverket.

Och vad gäller Brita så är det inte första gången som någon försöker lura henne.

– Jag får konstiga samtal från försäljare och bedragare hela tiden, men det här är första gången som det har gått så långt. Det känns inte kul. Och jag tror att många i samma situation blir skrämda och betalar ändå, säger hon.

Efter händelsen med vitamintabletterna har hon skaffat ett spärregister för telefoni och hoppas att hon slipper fler liknande samtal.

– Jag känner mig lurad. Och något presentkort fick jag aldrig, avslutar Brita.

Drabbad? Så här gör du:

Första regeln är att aldrig betala för något som du inte har beställt.

Om du får ett paket eller en bluffaktura ska du skriftligt meddela företaget att du inte tänker betala. Spara en kopia på bestridandet, till exempel genom att skicka e-post.

Bestrid även om du får nya krav från till exempel ett inkassoföretag.

Vid telefon- och internetförsäljning har du ångerrätt i två veckor och försäljaren har ansvar att ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp. Har du inte fått någon information gäller ångerrätten i 1 år.

Det är företaget som bär bevisbördan och därmed måste kunna bevisa att du har tackat ja till produkten. Du kan då be om att få lyssna på ljudfilen av samtalet.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Julia Löndal Jonsson