- Äldre svärd verkar fascinera när jag är ute och förläser om dem. De fungerar som nycklar till något som verkligen hänt i en förgången tid, säger Peter Johnsson.
- Får man ett svärd som är tillverkat enligt en gammal förlaga i sina händer sker något med själva hållningen, säger han och demonstrerar med svärdet som han formgivit till bärsärken Ulfbane som Arn utkämpar en envig med i filmen.
Peter Johnsson brukar smida svärden själv i egna smedjan i Forkarby, norr om Ulva Kvarn. Men svärden till filmen har han ritat skisserna till, sedan har en amerikansk firma, Albion Armours, tillverkat dem i större skala men enligt hantverksmässiga metoder. Ungefär 200 svärd och dolkar har tillverkats direkt för filmen. Resten lånar man ihop från tidigare filminspelningar eller fyller ut i bilden med digital teknik. Peter Johansson har även formgivit svärdsskidorna som handsytts i vegitabilläder och försetts med tidstypiska handgjutna bronsfästen. Just Arns svärd är inspirerat bland annat av de svärd från sent 1100-tal som hittats i Fyrisån och som just nu ställs ut på Gustavianum.
Det är dock inte den rent faktiska rekvisitan han burit med sig i en snowboardbag till vårt möte, utan kopior med autentiskt skarpslipade eggar.
Under inspelningen har han förundrats över huvudrollsinnehavaren Joakim Nätterqvists säkerhet med svärdet, samt även över hans färdigheter som ryttare.
- Jag gillar att Joakim inte gör Arn till en vanlig actionhjälte. Han gör det tydligt att svärdet är Arns öde, bokstavligen hans kors att bära. Det är inget han finner nöje i, han är inte glad över vad han känner sig tvungen använda det till, berättar Peter Johnsson.
Jan Guillou träffade han när han var på bokmässan med sitt examensarbete från Stenebyskolan. Peter Johnsson hade smitt en replik av Svante Nilsson Stures svärd och skrivit en bok om det, medan Guillou just släppt sin bok nummer två i trilogin om Arn.
- Vi utbytte böcker och Guillou tyckte om att få känna på Sturesvärdet. Men sedan dess ha vi faktiskt inte träffats, säger Peter Johnsson.
Till den egna smedjan har han bland annat haft besök av en japansk smed, som tillverkar sitt eget stål och som hade hört talas om att Peter Johnsson var kunnig svärdssmed i ett land där det fortfarande går att få tag på råvaror till repliker av äldre svärd.
- Det finns inga levande mästare som man kan lära sig historiskt svärdssmide av. Man måste se originalen av svärden på museer. Det finns också ett nätverk av smeder över hela världen. Vi håller kontakt via nätet. Det är märkligt att tänka på att dessa svärd som i förgångna tider användes till blodiga krig, numera fungerar som brobyggare mellan nationer och kulturer, säger Peter Johnsson.
Peter Johnsson
Född: 1965 i Uppsala
Utbildning: Konstfack 1985-1989, 4-årig utbildning i dekorativt smide på Stenebyskolan i Dals Långed 1995 - 1999.
Yrke: illustratör bland annat i UNT, grafisk formgivare och vapensmed
Familj: fru och två små döttrar
Bor: i Eriksberg, Uppsala
På fritiden: sjunger tillsammans med sin fru i Domkyrkokören Collegium Cantorum
Aktuell: har formgivit flera svärd och dolkar efter gamla förlagor till Arnfilmerna. Den första av två har premiär i december.
Född: 1965 i Uppsala
Utbildning: Konstfack 1985-1989, 4-årig utbildning i dekorativt smide på Stenebyskolan i Dals Långed 1995 - 1999.
Yrke: illustratör bland annat i UNT, grafisk formgivare och vapensmed
Familj: fru och två små döttrar
Bor: i Eriksberg, Uppsala
På fritiden: sjunger tillsammans med sin fru i Domkyrkokören Collegium Cantorum
Aktuell: har formgivit flera svärd och dolkar efter gamla förlagor till Arnfilmerna. Den första av två har premiär i december.
Så jobbar vi med nyheter
Läs mer här!