Därför har speedwaypubliken minskat

Rospiggarna och många andra lag i elitserien hade sämre publik 2019 än året innan. Vi pratade med Mikael Teurnberg, marknadsansvarig på ESS, om vad publikminskningen beror på och vad man kan göra åt det.

Det var långt ifrån fullsatt på läktarna när Rospiggarna körde sina hemmamatcher under säsongen. De var dock långt ifrån den enda speedwayklubben som tappade publik.

Det var långt ifrån fullsatt på läktarna när Rospiggarna körde sina hemmamatcher under säsongen. De var dock långt ifrån den enda speedwayklubben som tappade publik.

Foto: Staffan Claesson/arkiv

Speedway2019-11-05 12:00

Teurnberg har tidigare jobbat många år i Rospiggarna, men är sedan 2018 marknadsansvarig på ESS (Elitserien Speedway Sverige). Han tycker inte att man ska dra för stora växlar av det svaga publikåret 2019. 
 – Jag har hållit på med speedway hela mitt liv och har följt elitserien sedan 70-talet när min pappa tog med mig första gången. Det har alltid gått i cykler med publiken. Vi har "Rickardssonvågen" till exempel då intresset ökade för att bli sämre igen lite senare. Så det är inget konstigt med att publiksnittet kan skilja mellan säsonger. 
Med det sagt tror Teurnberg på flera olika orsaker till publiktappet. Bland annat nämner han Rospiggarnas dåliga säsong. 
 – Det beror mycket på vilka lag det går bra för. Förra året gick det bra för Smederna och Rospiggarna, två lag som drar mycket publik. Bara att det gick sämre för dem i grundserien i år kan påverka. Rospiggarna har förlorat 49 % av sin publik och det påverkar de totala siffrorna mycket. 

Mikael Teurnberg fortsätter med att bristen på svenska stjärnor kan vara en anledning till mindre publik. 
 – Vi har Fredrik Lindgren som kör bra i GP. Sedan finns Antonio Lindbäck, men i övrigt är det inte så mycket. Intresset var större på den tiden Sverige hade  fler duktiga förare i världsklass. Vi behöver få fram fler unga förare som sticker ut och utmanar på högsta nivån.
Det har pratats om att de svaga publiksiffrorna kan bero på att lokalmedia har sänt matcher.
 – Jag håller inte riktigt med om det, säger Mikael Teurnberg.

Tvärtom tror Teurnberg att TV-sändningar kan vara ett sätt att öka intresset för sporten. 
 – Det måste ju vara bra sändningar, med bra kvalitet, så folk får upp ögonen för det. Men i grunden är det positivt. Det är viktigt att synas. Sedan är det viktigt för klubbarna att bjuda till och vara öppna mot lokalmedia, för att man ska kunna öka intresset genom intressanta artiklar.
 Efter att Elitseriens matcher i två år sänts på ESS Play och även i vissa fall av lokaltidningar, kommer nu Cmore ta över rättigheterna. Om det leder till att supportrarna stannar hemma i soffan? Inte alls, om man ska tro Mikael Teurnberg. 
 – Det kan nog vara en anledning till att publiken minskat. Att Elitserien inte funnits i linjär TV under 2018 och 2019. Då har synligheten successivt minskat. Vi har sett att i Polen ökade publiken när matcherna började TV-sändas, och jag tror det blir likadant här. Syns man inte så finns man inte. Detta kommer vara vädligt viktigt för att öka intresset och därmed också öka publiksiffrorna. Om man ser matcherna på TV och får upp ögonen blir viljan att se matcher live större. 

Vad kan ni göra bättre för att få tillbaka publiken?
 – Oj, det finns otroligt mycket. Det är som ett pussel med många bitar, säger Teurnberg och börjar rada upp olika delar där det finns förbättringspotential. 
– Det handlar om att marknadsföra sporten bättre på olika sätt, jobba mer med att göra arrangemangen så bra som möjligt och vara professionella. 

Sedan tror han också att hanteringen av dåligt väder är en nyckel. 
 – När det blir regn så måste man se till att lösa det på ett bra sätt. Publiken ska inte behöva titta på traktorer i två timmar, och sedan kanske behöva gå hem, för att matchen blir inställd ändå. Det gäller att korta ned väntetiderna. 
Publiksiffrorna är en viktig inkomstkälla för Elitserieklubbarna, och när åskådarna uteblir får klubbarna problem. Flera klubbar har det tufft ekonomiskt. 
 – Man kanske helt enkelt får sänka nivån om inte publiken kommer, säger Teurnberg. 
 – Elitserien har varit fantastisk med alla världsstjärnor. Men nu går det inte riktigt att konkurrera med polska ligan längre. Där är speedway nationalsport och serien är gigantisk. Vi har redan sett att en del förare väljer bort Sverige. Vi kan behöva sänka nivån. 
Teurnberg lägger snabbt till: 
 –  Men det betyder inte att produkten behöver vara sämre. Det viktigaste är att vi får bra matcher och roliga heat. Rafflande, underhållande matcher. Sedan om det går en sekund långsammare spelar ingen roll. Klubbmärket är det som ska vara starkt och locka, inte de enskilda förarna. 

Slutligen, tror du att publiksiffrorna kommer lyfta igen?
 – Om jag inte trodde på det här skulle jag inte jobba med det. Speedway är en fantastisk produkt, men det måste paketeras rätt. Det finns jobb att göra, men jag tror stenhårt på det här.

Mikael Teurnberg har tidigare jobbat i Rospiggarna och är nu marknadsansvarig på ESS
Mikael Teurnberg har tidigare jobbat i Rospiggarna och är nu marknadsansvarig på ESS
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!