Tre års slit är över

Sigtunabon Michael Harvey har fixat ytskiktet och tätat läckage på sin veteranbåt, en motorkryssare i mahogny. Nu, efter tre års slit, ska hon puttra omkring i Mälarens vatten.

3 juli 2018 10:12

När Michael Harvey började renoveringsarbetet för tre år sedan var skrovet långt ifrån funktionsdugligt. Överbyggnaden läckte in vatten och däcket hade inte slipats på många år.

Det har krävts över 1 200 timmars arbete att få båten skinande blank och sjöduglig igen. Det har han räknat ut genom att föra loggbok. Mer än hälften av jobbet har feriearbetande skolungdomar bidragit med.

– Det var gott om sökande både sommaren 2016 och 2017 och de som valdes ut har verkligen gjort ett gediget arbete, säger Michael Harvey.

När tidningen besöker Märsta båtklubb i Flottvik ligger M/Y Ann-Katrin i vattnet, den vitmålade färgen glänser i solen och skrovet ser ut att vara perfekt i lacken.

Båten är byggd 1955 i det exklusiva träslaget Hondurasmahogny, 14 meter lång och 3,35 meter bred.

På 1950-talet ägdes hon av disponenten Gösta Hägglund och betraktades som ett riktigt skrytbygge. Senare hamnade hon hos en byggmästare från Djursholm. Michael Harvey, som är den tredje ägaren, anser att båten är unik.

– Hon är en av de största mahognykryssarna i sitt slag, säger han och klappar om henne.

Vi tittar ner i kajutan, där ett certifikat från Kungliga motorbåtsklubben hänger på väggen. Pappret, daterat i mars 1964, är gulnat och vittnar om tidens gång. Ratten är original, liksom inredningen.

Nu är tanken att båten ska fräsa omkring i Mälarens vatten. Men först ska hon tas från varvet till hemmahamnen i Sigtuna småbåtshamn. Planer finns också på att starta charter och tuffa omkring i Mälaren.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Anna Hellberg