Träningstrender sprids i Märsta

3D-träning och svettiga pass i en tropiskt varm sal. Det är två av de mest populära träningsformerna på Märstas gym just nu.

22 augusti 2019 16:00

När hösten närmar sig är det dags att ta nya tag med träningen. Men numera är det inte lika tydligt att vi tränar mest på hösten och vintern, enligt Tomas Averyd, platschef på Sats i Märsta.

– Det är fortfarande betydligt fler som tränar på hösten och vintern, men vi har också märkt att allt fler håller igång lite på sommaren. Förr var det färre som tränade på gymmet under semestern, säger Tomas Averyd.

Sedan Sats bytte lokal i Märsta för drygt fem år sedan så har man haft en så kallad hot studio – en värmesal där temperaturen alltid är hela 38 grader.

Till en början var tveksamheten stor till salen, men ju fler som provat den, desto mer populär har den blivit.

– Det är nästan som att komma till ett annat land, ungefär som om man kliver av planet i Phuket, när värmen slår emot en. Och atmosfären bland dem som deltar på passen blir också annorlunda, säger Eric Scott, ställföreträdande platschef och en av instruktörerna.

Varför vill folk träna i en uppvärmd sal?

– Förutom att det är skönt att komma in i värmen på vintern, så finns fysiska fördelar. Kroppen blir mer elastisk, man blir rörligare, säger Tomas Averyd.

Bland annat kör de yoga-pass i värmesalen. Värmen i kombination med rörelse- och andningsteknik bidrar till lugn och återhämtning. Medan andra är ute efter känslan att bli riktigt svettiga under hårdare pass.

Finns inga risker med att träna i en varm lokal?

– Träningen passar majoriteten, men det är extra viktigt att ha vattenflaskan med sig och att fylla på med mycket vätska. För den som inte är van att träna kan det vara bra att ta ett kortare pass första gången man provar.

En annan trend i höst är så kallad P.E. One-träning, ett slags tredimensionell träning som passar de flesta, från hårt tränade hockeyspelare till vanliga motionärer. Det berättar Jiro Bitar, verksamhetschef och Sabina Andersson receptionsansvarig, på Tränamer i Märsta.

– P.E. One är en ny träningsform som har exploderat i höst och vi har fått nöjet att vara de första på norra sidan av Stockholm att hålla i dessa pass. Vi har fått mycket positiv respons av våra medlemmar, där många beskriver att de får träningsvärk i muskelområden som man tidigare inte känt av så mycket, säger Sabina Andersson.

Varför har just det här blivit populärt?

– Det är nog för att denna träningsform stärker kroppen i sina vardagliga sysslor och passar många.

Exempelvis så böjer de flesta mest på ryggen när de ska plocka upp något från marken, istället för att göra en knäböj. Detta medför skador på kroppen som märks av med åldern. 3D-träningen stärker dig i dessa rörelser så att man motverkar skador, säger Sabina Andersson.

En av dem som tränar denna dag är Märstabon Tina Hölling som sitter och lyfter tunga kettlebells. Hon har ett stillasittande kontorsjobb och tränar regelbundet.

– Ja, jag känner att jag blir både mycket piggare och motverkar problem med ryggen när jag tränar, säger hon.

Jiro Bitar säger att det är en av de vanligaste anledningarna till att många tränar idag och att medvetenheten om träning har ökat oerhört mycket bland svenska folket.

När det gäller redskapsträningen på gymmen så finns inga speciella trender i höst, enligt de båda gymmens instruktörer. De flesta använder de maskiner som passar dem själva och deras träningsmål bäst.

– Fria vikter och vanliga stänger är populärt, men det har det varit länge och jag ser ingen skillnad i höst, säger Sabina Andersson.

Allt fler pensionärer hittar också till gymmen.

– Ja, vi har en stor spridning i åldrarna. Vår största målgrupp är familjer. Här tränar alla i en familjär miljö där man gärna hjälper varandra. Exempelvis så kan man se yngre hjälpa äldre med att ställa in maskinerna. Många stannar också gärna efter passen för att fika, äta och prata med varandra, vilket vi tycker är kul, säger Jiro Bitar och Sabina Andersson.

Det här är P.E. One

P.E. One är ett gruppträningspass där det går att jobba i sin egen takt. Alla som deltar har en matta med nio siffror. Deltagarna följer instruktionerna om vilka siffror och riktningar på mattan de ska röra sig i, vilket gör att ingen koreografi behöver läras in.

Träningen handlar om att träna upp muskler som vi använder oss av i vardagen och i olika sporter.

Träningsformen innehåller många olika variationer på gamla övningar som utfall, lyft, pressar, rotationer och hopp.

"Genom guidning av siffror och riktningar på mattan kommer du involvera hela din kropp i rörelser i rotationer, sidorörelser samt moment där du böjer och sträcker i knäled samt höftled. Belastning väljer du själv eftersom du kan använda dig av viktplatta eller inte" säger Jiro Bitar.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Maria Lindblom