Arrangörerna beräknade att omkring 1 500 åskådare fanns runt den 2,5 kilometer långa grusbanan. Tävlingsledaren Benny Erixon hade satt stopp vid 108 rallybilar, av vilka 98 kom till start.

– Mycket ska klaffa då så många bilar ska köra runt banan. Vi startar bilarna med en minuts mellanrum och då gäller det att det inte händer något mankemang längs banan, säger Benny Erixon.

Läs mer: Hundra bilar i rallytävling

Artikelbild

| Kjelle Ekström, Sigtuna RC och kartläsare Peter Helleman, Almunge MK.

Nu blev det en lindrig avåkning för Hasse Pettersen och hans kartläsare Joakim Pettersen från SMK Märsta men efter tio minuter var deras BMW tillbaka i depån.

– Jag tror att vi kan få bilen körduglig till nästa gång det är vår tur, meddelade Hasse Pettersen till tävlingsledaren.

Vilket också stämde.

Köra rally kan vara mycket dyrt men behöver inte kosta skjortan.

Artikelbild

Kjelle Ekström från Sigtuna RC och kartläsaren Peter Hellman från Almunge MK kör en Mazda 323 och den är inte speciellt dyr.

– Cirka 30 000 tusen kostar bilen. Jag har inte tränat med den tidigare men vi är här för att vinna Grupp E, säger Kjell Ekström med glimten i ögat.

Artikelbild

| Fredrik Holm, SMK Märsta.

En något dyrare bil ställde Dan och Anette Andersson från Sigtuna RC upp med.

– Min Ford Escort går på cirka 750 000 kronor och målsättningen är att komma runt med hel bil, säger Dan Andersson.

Artikelbild

| Sigtuna RC:s tävling Märsta glasmästerisprinten.

Värstingbilarna i tävlingen hade Björn Adolfsson i en Peugeot 208 RS och Kjell Sandberg i en Toyota Corolla WRC, bägge bilarna i 2-miljonersklassen.

Totalsegrare blev Kjell Sandberg med Björn Adolfsson på andra plats. Inga av Sigtuna RC:s eller SMK Märstas förare fick några framskjutna placeringar. Alla resultat finns på resultatservice.com.

Tävlingen var den andra i Östra sprintcupen. Den första hölls i Östhammar. I oktober är det dags för Sigtuna RC igen.

Läs mer: Asfaltsrally när Östhammar satsar