"Ska inte behöva dö på jobbet"

Bilisten forcerade avspärrningarna där brandmannen blev påkörd.

10 februari 1916 09:10

Det skriver Ida Texell, förbundsdirektör för Attunda brandkår i ett mejl till redaktionen. Brandförsvaret vill nu undersöka förutsättningarna för att stänga av vägar helt vid arbete av det här slaget.

"Vi kommer att se över denna möjlighet. I detta fall var avspärrningarna mycket goda och väl tilltagna och polis var på plats vid avspärrningen. Ändå kör föraren över på "andra sidan" och forcerar avspärrningarna.", skriver hon i mejlet.

Magnus Sjöholm, brandman och huvudskyddsombud för brandkåren Attunda samt förbundsstyrelseledamot i fackorganistationen Brandmännens riksförbund, är bekymrad över den utsatta positionen som brandmännen har.

– Vårt arbete är förenat med livsfara men det är väldigt rimligt att man inte ska behöva dö på jobbet, säger han.

Räddningstjänsten måste även ta hänsyn till de kostnader som avstängda vägar innebär, enligt Magnus Sjöholm och han säger att säkerhetsrutinerna behöver ses över även från fackligt håll.

– Infrastrukturen i Stockholm gör att stänger man av en väg i en halvtimme blir det höga samhällskostnader eftersom viktiga människor inte kommer till sina jobb, det har vi också att hålla oss till, säger Magnus Sjöholm och fortsätter:

– Vi kommer definitivt se över vilka rutiner som brandkåren använder sig av. Vi kommer också att titta på hur andra aktörer som arbetar på samma sätt, på vägbanor, och se över detta i kontakt med Trafikverket för att jämföra det med det sätt räddningstjänsten arbetar på.

Vid den här typen av olyckor åker räddningstjänsten ut med två tunga fordon. Första bilen innehåller all utrustning och ställs upp framför och nära olyckan. Fordon nummer två är en tankbil som ställs upp en bit bakom för att skydda de brandmän som arbetar. Till sin hjälp ska de ha polis som kan dirigera trafiken. Även om polisen var på plats den här gången är Magnus Sjöholm kritisk till polisorganisationen som, enligt honom, inte alltid dyker upp.

– Polisen är hårt pressad, de får nerprioritera. Vi ser det eftersom de inte kommer, de saknas och då får vi även ta hand om trafikdirigeringen, säger han.

Han ser också en negativ trend där brandkårens styrkor splittras upp för att kunna vara på många ställen samtidigt.

– Man skickar en personbil som kallas fip, första insatsperson, med blåljus i stället för att skicka en hel bil med fem brandmän. Men att överhuvudtaget ställa sig på en trafikolycka med ett litet fordon är förenat med livsfara, säger Magnus Sjöholm.

Enligt Ida Texell samarbetar brandförsvaret nu med Polis och Trafikverk för att få en övergripande bild över vad som skett. Utöver det gör brandförsvaret en egen utredning med stöd av extern part. Om några regeländringar behövs göras vad gäller brandmännens säkerhet kan inte Ida Texell svara på nu.

Brandmännen vid Attunda brandkår har fått debriefing i grupp efter den tragiska händelsen. De har också fått möjlighet till enskilda samtal.

Den 28-årige föraren som körde på brandmannen är misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

– Eftersom mannan avled kommer vi att omrubricera till vållande till annans död, om misstanken kvarstår. Vi behöver vänta in obduktionsprotokoll, det tar sin tid. Säkert flera veckor. Vi ska göra teknisk undersökning på bilen, platsundersökning och kompletterande vittnesförhör, säger Hans Brandt, polisens förundersökningsledare i fallet.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!