För Tina Raux har arbetslivet utvecklat sig självt – genom slumpen – men också tack vare hårt arbete.

– Ja, jag gillar att arbeta, gick inte ens klart gymnasiet fastän jag tyckte om att gå i skolan. Att jag blev egen företagare var mer en slump. Det var inget jag hade planerat.

Redan som 18-åring drev Tina Raux eget företag som franchisetagare hos Pressbyrån på Arlanda. Dessförinnan hade hon varit skiftledare på McDonalds och personalansvarig på Coop.

Artikelbild

| Tina Raux ägare av nyöppnade The American Food & Gift Store i Sigtuna.

– Men det var av naturliga­ skäl inte så populärt hos den övriga personalen att en 17-åring skulle bestämma saker, säger Tina Raux som snart gick vidare till Pressbyrån.

För sju år sedan flyttade hon in i huset som hon hyr sedandess och köpte butiken vid Stora gatan. 1 juni gjordes butiken om till The American food & gift store. Hur det gick till när hon fick idén att ersätta sin tidigare inrednings-, kaffe/te- och leksaksbutik Rost och Russin med sin nyabutik, är också intressant.

– Det började med att en okänd man och hans hustru, som var i Sigtuna ett par dagar på semester, klev in i vår butik, säger Tina Raux som föddes i Kanada.

Mannen, Charles Fletcher, visade sig vara från New York och han hade startat två butiker (i Täby och på Sveavägen) med amerikanska varor.

Artikelbild

| Tina Raux ägare av nyöppnade The American Food & Gift Store i Sigtuna.

– När vi pratade om våra företag fick jag reda på att han hade problem med sin webbshop, ett område som jag har erfarenhet av. Så efter­ att de kommit hem kontaktade han mig igen och bad mig hjälpa honom skapa en webbshop, berättar Tina Raux.

På så sätt kom idén om att ihop med Charles Fletcher starta en butik och webbshop med amerikanska varor även i Sigtuna.

Artikelbild

| Tina Raux ägare av nyöppnade The American Food & Gift Store i Sigtuna.

Framförallt unga personer och amerikanska turister ­verkar tycka om butiken.

– Det är också många kunder som bott i USA eller varit på semestrar där som kommer in. En del har minnen kopplade till olika smaker, säger Tina Raux.

Hon berättar att även hon får en nostalgitripp från sin barndom av vissa varor i ­butiken.

Mest populärt just nu är twinkies, ett snacks bestående av sockerkaksbitar fyllda med vaniljkräm.

Är det för att vi ser så mycket amerikansk film som allt fler blir intresserade av mat från USA?

– Ja, jag tror att det handlar­ mycket om det. Twinkies har kunderna sett i flera kända filmer, exempelvis i Ghostbusters och Zombieland.

De säljer även muggar och presenter med bilder från kända tv-serier.

– Game of Thrones och motiv från Vänner går mest, säger Tina Raux.

Att vara företagare i Sigtuna är något hon tycker mycket om. Och frågan om hur Stora gatan kan bli mer levande engagerar henne.

– Jag funderade tidigare på att sälja Rost och Russin men ville inte sälja till någon som inte tänkte öppna en ny butik här, säger Tina Raux som istället öppnade sin nya butik.