Mode made in Stora gatan

De driver var sin butik vägg i vägg på Stora ­gatan i Sigtuna, båda med inriktning på ­kläder, hantverk och konsthantverk. Nu vill de visa sitt upp sitt ­kunnande och arrange­rar en egen mode­visning.

23 september 2014 13:34

Sigtuna. De två klädskaparna från Sigtuna vill ­satsa på en hållbar garderob som kombinerar lyx med tuffa vardagsplagg. En stil som ska hålla genom modets cykler.

Slitna jeans och läderkjolar tillsammans med jackor i Chanels anda är ett exempel på hur de blandar stilar.

– En del vill ha något som inte alla har, och kombinationen av våra stilar kan signalera något unikt. Det är det som Monica och jag gör tillsammans. Hon står för dressad stil och jag har en mer tuffare stil, säger Arja Costelius, som driver butiken Knocks i Sigtuna.

Ledordet för deras skapelser är hållbarhet, de gillar material som ger en skön känsla, som ull, lin, silke och läder. Polyester och akryl finns inte i deras vokabulär.

Samarbetet mellan de två inleddes för tre år sedan, då Monica Widén Aronssons skrädderiverksamhet blev granne till butiken Knocks, som Arja Costelius driver.

I våras planerade de att visa sina skapelser på en modevisning i lokalen på Stora gatan i Sigtuna. Men under ett möte med företagarföreningen i Sigtuna kommun hade Venngarns slotts ägare uttalat att de ville uppmuntra projekt med närproducerande före­tagare. De kontaktade slottet och fick godkänt.

Den 27 september blir det en modevisning i Disasalen på Venngarns slott.

– Så det blev större än vad vi hade tänkt från början, säger Arja Costelius.

Och lyxigt är ordet som bäst beskriver modevisningen, enligt dem.

Arja Costelius kommer att visa underdelar, toppar och överdelar.

Monica Widén Aronsson visar plagg som hon kan sy på beställning, bland annat dräkter.

Hon visar också Sigtuna­bygden två bouclé­jackor i Chanelstil som kostar minst
18  000 kronor styck.

– Det är mycket handsömnad, sidenfoder i bouclé, och äkta päls, säger Monica Widén Aronsson.

Typiskt med Chaneljackor är en kedja i nederkanten på insidan som gör att plagget ska hänga på plats. Sådana kedjor finns även i Monica Widén Aronssons jacka.

– Kedjan tynger ner, så plagget får en fin passform på kroppen. Och man får beställa kedjan i äkta silver eller guld, säger Monica Widén Aronsson.

Är dina kläder gjorda för rika kvinnor?
– Den här jackan är kvalitet som du kan ha i många år och kombinera med and­ra plagg. Den är en investering, en trygghet. Jag syr ju annat, men det är det här som jag vill visa.

Varför vill du visa det?
– Man kan säga så här: jag öppnade skrädderiet för 3,5 år sedan, jag syr dam- och herrkläder och det mesta som folk frågar efter, men jag har en utbildning när det gäller det här yrket, så jag vill visa vad jag kan. Och en sådan här jacka är bland de finaste man kan sy. Det är mycket handsömnad, rent skrädderi och ganska avancerat. Därför vill jag visa den.

Om samarbetet säger de:

– Vi kompletterar varand­ra. Vi konkurrerar inte, utan vi inspirerar och push­ar varand­ra, säger Monica Widén Aronsson.

– Och det funkar jättebra, säger Arja Costelius.

Vinsten från modevisningen går till välgörande ändamål: till Love Nepal, en organisation som hjälper­ unga flickor att inte hamna i sexslaveri i Nepal.

Klädskapare

Arja Costelius , 53 år
Bor i: Sigtuna
Verksamhet: Butiken Knocks som säljer kläder, accessoarer och presentartiklar. Hon håller stickkvällar och designar kläder.

Monica Widén Aronsson , 49 år
Bor i: Vassunda
Verksamhet: Ett skrädderi. Hon är också en av endast tre brodöser i landet med specialisering på frackkragar. Hennes kragar beställs årligen till Nobelfester.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Jeanina Santiago