Hyresgäst klagar på usel renovering

Hyresvärden Hembla har rustat upp fastigheter i Valsta – men hyresgästen Waseem Ejaz Chaudry är inte ett dugg imponerad. "Renoveringen är uselt gjord", säger han.

6 september 2019 15:00

Waseem Ejaz Chaudrys familj har bott i lägenheten på Valstavägen i flera år, men i fjol renoverades den. Beskedet var att jobbet skulle ta drygt ett halvt år, men så tog det bara cirka fyra månader. Det snabba jobbet roade inte familjen.

– Renoveringen är futtig, undermålig, säger en arg Waseem Ejaz Chaudry.

Familjen visar upp problemen i lägenheten: till exempel en dörr som inte sitter fast, den ramlar av hela tiden.

– En gång ramlade den på min yngsta son. Två gånger på min äldsta dotters rygg och två gånger på hennes systers fot.

En toalettdörr går inte alls att stänga. I toaletten fungerar spolaren inte som den ska – vatten rinner ofta. På en annan toalett menar han att handfatet är alltför litet.

– Flygplanens handfat är större än det här. Vi kan knappt göra en snabb tandborstning här.

Kappstången sitter lös och ett säkerhetsskåp monterades mitt i klädgarderoben och tog mycket plats. Dessutom fick familjen inte nyckeln till säkerhetsskåpet..

Vidare är ett fönster skadat. Ojämnt golv i badrummet. En golvplanka som redan är trasig.

– De har använt undermåliga saker och samtidigt höjer de hyran, säger Waseem Ejaz Chaudry som nu betalar drygt 3 000 kronor mer i hyra.

Till råga på allt har deras klagomål inte fått gehör – på nästan två år.

– De nonchalerar oss.

Tidningen har sökt hyresvärden Hembla.

Läs även: Allvarliga brister i hissar och på lekplatser

Läs även:"Inget högt betyg för Carnegie"

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Jeanina Santiago