"Det låter mycket mindre på Arlanda nu"

Nyligen nådde Aviator ett stort mål - att genomföra klimatsmarta turnarounds. Nästa mål är att hela maskinparken ska drivas på el.

Flygplan kan inte backa. Därför körs de ut av en push-back-maskin som denna elektriska. Daniel Pettersson tv har direktkontakt med piloten genom ett headset. Han går igenom en checklista inför start.

Flygplan kan inte backa. Därför körs de ut av en push-back-maskin som denna elektriska. Daniel Pettersson tv har direktkontakt med piloten genom ett headset. Han går igenom en checklista inför start.

Foto: Maria Lindblom

Arlanda2019-10-17 07:00

Aviators tjänster påverkar mångas reseupplevelse. Ändå är företaget, med 500 anställda bara på Arlanda flygplats, ganska okänt för många resenärer.

Det är företagets personal som exempelvis sköter incheckningar, har hand om bagage och lastar godscontainrar. De tvättar också flygplan, isar av dem på vintern, tömmer toalettankar, fyller på dricksvatten och värmer eller kyler planen när de står på marken. 

Som alla andra på Stockholm Arlanda airport är Aviator involverade i arbetet att försöka få ner flygplatsens koldioxidutsläpp. Nyligen nådde de också ett stort delmål: att genomföra klimatsmarta så kallade turnarounds.

– Turnaround är flygspråk för allt arbete som sker mellan att ett plan har landat och lyfter. Redan 2009 började arbetet med att elektrifiera alla fordon och utrustning som används, berättar Aviators affärsutvecklingschef Andreas Vassilaros,  när han visar runt på flygplatsen.

Vid de eldrivna fordonen som används för att skjuta ut flygplanen från gaterna – så kallade push-backs –  möter vi Johan Selén, verkstadschef- och inköpsansvarig.

Han berättar att vägen att gå från diesel- och bensinmotorer till att elektrifiera alla fordon inte har varit enkel.

– Nej, vi har så många specialfordon som bara finns och används på flygplatser, så vi har varit helt beroende av att få dessa få tillverkare med oss.

När fordonsparken skulle förnyas 2010 hade de en idé om att allt på Arlanda skulle bli eldrivet.

– Men det visade sig vara en utmaning utan dess like. Det fanns mycket motstånd hos tillverkarna i Europa och övriga världen. Ingen annan flygplats hade då denna teknik, säger Johan Selén.

Argumenten från tillverkarna var allt ifrån att det skulle bli krångligt att ladda alla batterier till att det inte skulle fungera i Norden ”där det är så kallt”.

– Som en relativt liten beställare har vi vanligtvis inte så mycket att sätta emot, men denna gång skulle vi köpa mycket utrustning på en gång så tillverkarna gick till slut med på att prova, berättar Johan Selén.

I dag är de mycket nöjda med att de stod på sig. Koldioxidutsläppen har minskat, kostnaderna för drivmedel har minskat och på köpet har arbetsmiljön för alla på marken förbättrats.

– Ja, tidigare luktade det avgaser och de flesta hade alltid hörselkåpor på sig, men de eldrivna fordonen och maskinerna låter inte alls lika mycket.

Även tillverkarna är nöjda eftersom det i dag finns ett ökat intresse från andra flygplatser att köpa in de eldrivna flygplatsfordonen.

Under dessa år har även andra uppfinningar utvecklats som gjort arbetet mindre slitigt för personal på flygplatsen. I bagagesorteringen finns nu exempelvis tillgång till luftstyrda krokar, vakumfästen och en lastbräda som kan användas för att flytta väskor mellan bagagebandet och vagnarna.

De eldrivna trappor som de flesta flygbolag nu kör fram till sina plan efter landning är också en uppfinning som utvecklats på Arlanda flygplats.

– Tidigare drogs trapporna fram för hand. Nu står en person högst upp med bra utsikt framåt och kör med en liten spak.

Vid bagagesorteringen står bland andra Jeffrey Diaz från Märsta och lyfter över väskor med luftdrivna krokar till en bagagevagn. En maskin sorterar först med hjälp av streckkoderna på bagagetaggarna ner väskorna i rätt flightfack.

– Jag trivs. Jobbet är självständigt och varierat, varken för stressigt, för lugnt eller för tungt, säger Jeffrey Diaz om jobbet i den alltmer elektrifierade bagagesorteringen.

Aviators personal var med och utvecklade batteridrivna trappor som körs med en liten spak på toppen, istället för att släpas ut för hand. I dag har de flesta flygbolag sådana här trappor.
Aviators personal var med och utvecklade batteridrivna trappor som körs med en liten spak på toppen, istället för att släpas ut för hand. I dag har de flesta flygbolag sådana här trappor.
Aviator

Aviator är en av Sigtuna kommuns största arbetsgivare med 500 anställda på Arlanda flygplats. Här finns också företagets huvudkontor.

Flygbolaget Norwegian är Aviators största samarbetspartner när det gäller arbetet med klimatsmarta turnarounds.

Aviator bildades 2010 som en sammanslagning av svenska Nordic Aero, norska Røros Flyservice och Norport Ground Handling.

Företaget har totalt 2 500 anställda och tillhandahåller marktjänster på 17 flygplatser i Norden och England. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!