Förra året var företaget A-Trains intäkter till 913 miljoner kronor, lite högre än 2017 då intäkterna uppgick till 911 miljoner kronor. Men resultatet blev lägre än 2017 och stannade på 268 miljoner kronor.

Bakgrunden är att betalningsvillkoren på det så kallade royaltylånet från staten styrs av hur det går ekonomiskt för A-Train. Lånet på 1 miljard kronor utfärdades till konsortiet som byggde Arlandabanan i slutet av 1990-talet. A-Train började betala på lånet 2016 och för 2018 uppgår betalningen till 46 miljoner kronor.

Under året har A-train också fått Magnus Zetterberg som vd. Han har tidigare bland annat arbetat för SAS.

– Jag är övertygad om att Arlanda Express kommer att bli allt viktigare för dem som reser mellan Stockholm och Arlanda. I allt högre grad uppskattar resenärerna smidighet samt trygghet i att tidtabeller håller, säger Magnus Zetterberg, bland annat i ett pressmeddelande.

Arlandabanan används idag även av SJ- och SL/UL-tågen. Med Arlanda Express tar det bara 18 minuter från Arlanda till Stockholm, men biljetterna är dyrare än på övriga tåg.