En illustration av en stridsvagn visas i en monter på Märsta bibliotek. En bild av en smal klocka hänger på en vägg. Och en bild av bibeln, som jag sett under en föreställning, och fick veta att den påminner barnet om mormor.
Bilderna tillhör en utställning där nyanlända barn berättar om sina erfarenheter och upplevelser.
Utställningen på Märsta bibliotek samt föreställning på Sigtuna Kulturskola är resultatet av ett berättarprojekt. Under hösten 2015 bjöds alla förberedelseklasser i Sigtuna kommun bjöds in till ett projekt om identitet och språk.
I en förberedelseklass får nyanlända barn gå sin första tid i skolan i Sverige.
Berättarprojektet är tänkt att vara ett sätt för barnen att arbeta med svenska språket och att känna sig lyssnade till och bli sedda.
Sigtunabygden skrev i höstas om projektet där dramapedagogen Johan Theodorsson hjälpte barnen att utveckla språket och självkänslan genom teater, dans och musik.
Den 25 januari avslutades projektet, och den morgonen fick barnbibliotekarien Paula Norrlid gästa morgonsoffan i TV4.
– Det var också två barn från Valstaskolan som var där och berättade om hur de upplevde berättarprojektet och vad de har för föremål, säger Paula Norrlid som är ansvarig för projektet.
Projektet uppskattades av barnen, enligt läraren Rawshan Karim.
– Särskilt föreställningarna som Johan hade med barnen. Det gillade barnen mycket, säger Rawshan Karim.
Under föreställningen på avslutningsdagen var Johan Theodorsson på scenen igen och sjöng och läste ur barnens texter.
Han uppmärksammade en text där en flicka berättar att hon gillar mode, ha tajta kläder och dansa.
Senare bad han alla i publiken att stå upp. När musiken spelades ledde han en dans där alla – barn, lärare, bibliotekarie och tjänstemän – fick vara med.
– Kom igen, uppmanade Sigtuna kommuns kulturchef Anders Mebius några pojkar som stod bredvid honom.
Anders Mebius blev också plötsligt tolk till pojkarna.
– Vad betyder smal? frågade en kille.
Kulturchefen försökte visa med händerna vad smal och bred betyder. Det var dock oklart om pojkarna förstod honom.
Senare var det dags för utställning på biblioteket. Barnen trängdes framför väggarna, och senare runt bordet där frukter och popcorn väntade.
– Så gör man när det är vernissage, sade en lärare.
15-åriga Shamso Abdulahi Faarah känner igen mig från förra besöket och berättar om sin klocka, som är en present från hennes bror.
Hon pratar långsamt, med långa och många pauser. Shamso Abdulahi Faarah började lära sig svenska under hösten.
Hon kan inte alltid ”hitta”orden – men vågar prata.
Berättarprojekt
90 nyanlända barn i Sigtuna kommun deltog i Sigtuna biblioteks berättarprojekt om identitet och språk. Utställningen kommer att vandra runt och visas på alla fyra biblioteken i Sigtuna kommun. Just nu visas den på Märsta bibliotek.