Den 19-20 mars besökte livsmedelsinspektörer från 24 kommuner 311 restauranger och kaféer inom Stockholms län, samt Nyköping. Arbetet gav detta resultat: 226 av 311 serveringar kunde intyga att de verkligen serverade det som stod på menyn. Resten, runt 40 procent av de besökta krogarna, hade annat på tallriken.
Tidningen rapporterade nyligen om sex underkända krogar i Sigtuna kommun som givit felaktig information om vad som står på menyn. Kommunen deltar i projektet "Får du det du betalar för på restaurangen", tillsammans med 25 kommuner vars syfte är att samverka för att utveckla livsmedelskontrollen.
Det man kontrollerade var att det som stod på menyn också serverades - att dyra livsmedel inte bytts ut mot billigare, eller att det som presenterades som svenskt, ekologiskt eller Kravmärkt verkligen var det.
- Många kunder är beredda att betala lite mer för att få vissa varor, till exempel svenskt kött. De ska inte bli lurade utan få det de betalar för. Alternativet är förstås att ändra menyn så den blir sanningsenlig, säger Sara Helmersson, bygg- och miljödirektör i Norrtälje kommun och ordförande i Miljösamverkan Stockholms län, i ett pressmeddelande.
De varor som kontrollerades var parmaskinka, oxfilé, parmesanost, olivolja, fetaost och produkter som marknadsförts med svenskt ursprung, Kravmärkta eller ekologiska.
De oftast förekommande felet är att fetaost ersatts med ost som liknar fetaost, men är gjord på komjölk. Parmesanost byts ut mot andra italienska hårdostar som till exempel Grana Padano. Parmaskinka ersätts med annan lufttorkad skinka.
Man gav fel information om parmaskinkan vid 41 procent av kontrollerna, och om parmesanosten vid 37 procent av kontrollerna.
De som brukar beställa ekologiskt, kravmärkt, och oxfilé kan känna sig lugna - för de får nästan alltid det.
Läs också: