Högsta domstolen i USA beslutade i fredags att alla amerikaner har rätt att gifta sig – oavsett kön eller sexuell läggning. Beslutet har hyllats rejält och enligt nyhetssajten Business insider, har över 26 miljoner Facebookanvändare världen över prytt sina profilbilder med regnbågens färger.

Jack Werner, tidigare sociala medier-redaktör på Metro, som nu jobbar för Dagens industris sajt, menar att Facebook är en aktör som når miljoner användare och att dessa lätt hakar på deras senaste tjänster.

– Facebooks räckvid är enorm och för dem är ett sådant här statement enkelt att göra. De tog också tillvara på den positiva energin som uppstod i samband med att homoäktenskap blev lagliga i USA, säger han.

Jack Werner tror inte att effekten - i den mening att experimentet skulle förbättra hbtq-personers rättigheter världen över - kommer att bli särskilt stor.

Samtidigt menar han att budskapet är väldigt viktigt för många människor och att det kan ge stöd för dem som dagligen för en kamp för att samkönade äktenskap ska vara tillåtna.