– Vi ser nu att trots att man använt upphandlingsformens alla konster och regler för att säkerställa att man har en god kvalitet så är det ett fullständigt haveri. Det visar att kommunen måste stå för merparten av den här servicen för att garantera att den här samhällsviktiga funktionen fungerar, säger Tobias Smedberg, kommunalråd för Vänsterpartiet.

Att bryta det nya avtalet är dock inte möjligt, enligt Tobias Smedberg.

– Vi har ingen egen regi att erbjuda i dag. Men nu har vi två år på oss att rusta organisationen så att vi kan erbjuda trygghet och säkerhet för de människor som behöver den här typen av tjänster.

Totalt sett tror han dessutom att det kan bli billigare än dagens upphandlade avtal.

– Om man räknar både kommunens kostnader och samhällskostnaderna är det stora summor. I dag behöver vi ha en omfattande upphandlingsfunktion och jurister för att säkerställa att allt är korrekt. Dessutom blir det stora kostnader för föräldrar som inte kan ta sig till jobbet när de måste skjutsa barnen till skolan och att de som är i behov av färdtjänst inte kan ta sig dit de ska, säger Tobias Smedberg.

Rickard Malmström (MP), politiskt ansvarig för frågan, är skeptisk till att låta kommunen ta över.

– Vi har ingen ideologisk låsning i det här, men vi har kommit fram till att vi inte skulle kunna erbjuda den här kvaliteten i närheten av det pris vi betalar i dag, säger han.

Vilket ansvar har du för att inte fungerat?

– Vårt ansvar är att se till att vi har ett upphandlingsverktyg som fungerar. Vi har mindre insyn när vi gör på det här viset, men den insynen är något vi behöver bli bättre på, säger Rickard Malmström.

LÄS MER: Stort missnöje med skolskjuts

LÄS MER: Sonens skolskjuts uteblev helt

LÄS MER: Färdtjänsten drabbas hårdast

LÄS MER: På måndag ska problemen vara lösta