Kommunens målning bryter mot trafikreglerna

Utformningen av den nya snabbcykelleden till Sävja stämmer inte med trafikförordningen. "Den bästa lösningen" enligt de ansvariga.

Daniel Fritz är väl medveten om att målningen strider mot trafikförordningen men menar att det ändå är den bästa lösningen.

Daniel Fritz är väl medveten om att målningen strider mot trafikförordningen men menar att det ändå är den bästa lösningen.

Foto: Johan Heimer/Michaela Hasanovic (arkiv)/Montage

Uppsala kommun2019-09-20 15:00

Den nya snabbcykelleden till Sävja har fått en målning som strider mot trafikförordningens regler. Det handlar om en sträcka mellan Kungsängens gård och Kuggebro som gjorts lite smalare än resten av snabbcykelleden. Det innebär att det inte fick plats med en separerad gång- och cykelbana på denna sträcka.

För att leda trafikanterna rätt har kommunen nu ritat pilar som innebär att både gående och cyklister ska hålla till höger. Problemet är att trafikförordningen säger att gående ska hålla sig på vänster sida på en gemensam gång- och cykelbana.

– Vi tror att trafiksituationen på den här platsen kommer att gynnas av att alla håller sig på höger sida, säger Daniel Fritz, cykelstrateg på Uppsala kommun.

Men om det kommer en nitisk polis riskerar gående böter om de följer pilarna.

– Vi är väl medvetna om att det på just den här sträckan strider mot regeln att man ska gå till vänster, men vi har ansett att det är den bästa lösningen för en säker framkomlighet, säger Daniel Fritz.

Skälet till att inte hela snabbcykelleden har separerats mellan gående och cyklister är ekonomiskt. Skulle hela sträckan gjorts fem meter bred med separat gångyta hade projektet ha blivit 1,5 miljoner dyrare. Nu nöjde sig de ansvariga på kommunen med att cykelleden på den en kilometer långa delen mellan Östra Vindbrovägen och Kuggebro gjordes fyra meter bred.

– På den här sträckan är det alldeles för få gående för att motivera en bredd på fem meter, säger Daniel Fritz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!