"Glada att vi hade bokat platsbiljetter"

Med två barn och förbokade platsbiljetter gav de sig ut på tågluff i Europa. För att slippa trängsel och hetta åkte Uppsalafamiljen Watson Straarup redan i juni. Men de hamnade mitt i värmeböljan och ibland på proppfulla tåg.

16 juli 2019 08:00

– Jag var beredd på gnäll, trassel och tågförseningar. Men det gick mycket bättre än jag hade trott. Vi hade mössor och regnponchos nerpackade i ryggsäckarna och dem behövde vi inte ta upp, säger Elisabeth Watson Straarup.

Hon och maken, Frederik, och deras två söner Oskar, 7 år och Isak, 11, år, har nyss kommit hem från sin Europasemester. De valde tåget i år och barnen tyckte det var en bra idé.

– Redan andra dagen sa vår sjuåring att han ville åka tåg igen nästa år. Vi pratar om klimatpåverkan och även om det inte bara var det som gjorde att vi valde tåget spelade det förstås in, säger hon.

Familjen hade bestämt att ljudböcker var helt okej under tågresorna men varken film eller mobilspel.

– Det blev ingen diskussion om det. På vissa tåg fanns inget wi-fi heller. Poängen var att vi skulle titta ut och umgås på tåget. Det blev bra, säger Elisabeth.

Föräldrarna bestämde resrutten och barnen aktiviteterna och maten. Det blev mycket pommes frites och hamburgare.

– I stort sett har allt funkat utmärkt, så klart blev det lite konflikter men alla tog det med jämnmod. Vi promenerade ganska mycket, snittade 13 km om dagen och barnen var mycket tåligare än vad jag hade trott. De gick med sina ryggsäckar. Såklart fanns det jobbiga stunder, när alla vara trötta och hungriga, och ingen mat i sikte. Men de stunderna finns ju hemma också, säger hon.

De åkte från Uppsala till Köpenhamn och tog nattåget från Hamburg till Basel. Sen blev det Paris och tillbaka till Tyskland. När de kom till Rhendistriktet drabbades de av värmeböljan. Hettan, det var 35 grader varmt, gjorde att de ställde in en planerad terrängvandring på tre kilometer och badade i floden Rhen istället.

De hade som strategi att tågresorna inte skulle vara alltför långa och nästan alla tågbiljetter hade de bokat i förväg. De köpte inte tågluffarkort utan upptäckte att det blev billigare med enstaka biljetter. Redan i januari satte de igång med bokandet. Men det var inte helt enkelt.

– Liggvagnarna blev fullbokade väldigt fort. Och så var det olika hur långt i förväg man kunde köpa biljetterna. En del tågbolag släppte biljetterna fyra månader i förväg, andra tre. Jag satte ringsignalen på mobilen för att inte missa släppen. Dessutom blev biljetterna dyrare ju senare man köpte dem, säger Elisabeth Watson Straarup.

De drabbades av några förseningar men det var mest på sträckorna i Sverige. De reste i juni innan de stora semesterledigheterna bryter ut i Europa.

– Vissa av tågen var mer fulla än vi hade trott, på vissa sträckor i Tyskland stod folk överallt, medan andra var luftigare. Vi var väldigt glada att vi hade bokat sittplatser i förväg. Några sträckor åkte vi regionala tåg och de var inte lika fulla, säger Elisabeth.

De bodde på flera vandrarhem och också de var fullbokade. Men en gång höll det på att bli fel. De hade liggvagnsbiljett från Basel till Hamburg och tänkte kliva på tåget stationen efter Basel.

– Jag ringde det österrikiska tågbolaget och de sa att så kunde vi absolut inte göra. Om vi inte var på plats 15 minuter efter avgången från Basel hade de rätten att ge vår kupé till någon annan resenär.

Kommer ni att tågluffa fler gånger?

– Ja, det är inte alls omöjligt. Resan blev en glad överraskning. Våra barn pratar om att de vill åka till Venedig nästa år. Men dit ska vi nog inte åka mitt i sommaren, säger Elisabeth Watson Straarup.

Tåg är mera klimatvänligt

Du kan kolla din semesterresas utsläpp på: klimatsmartsemester.se. Det är en kalkylator framtagen av Jörgen Larsson och Fredrik Warberg vid Chalmers tekniska högskola.

Att tåget är mera klimatvänligt än flyget är faktum men hur bra tåget är kan variera stort. Sämst är dieseltåg, vanligt till exempel i Danmark. Tåg i Sverige, Norge och Finland är mycket bättre. I en del europiska länder kommer tågets el från koleldade kraftverk eller från naturgas, det ger också högre utsläpp.

Källa: Vetenskapsradion P1, Sveriges radio

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lotta Frithiof