En av de drabbade är Karin Valund på Uttervägen.

– Räkningarna har kommit sent, Teliaräkningen till exempel, och det är flera i villaområdet som drabbats, säger Karin Valund.

Hon tycker att det verkar rörigt hos postutdelaren eftersom hon har fått räkningar i tid till en annan fastighet som hon äger, medans fakturor till adressen hon bor på mer regelbundet har dröjt.

Artikelbild

| Osäker postgång. Novemberräkningen från Vattenfall borde ha kommit. Men Ove Billgert har inte fått den än.

– Men betalningspåminnelserna har kommit fort som sjutton, säger hon.

En annan som drabbats är Gert Berlin på Minkvägen. 9 december fick han en räkning från Vattenfall som skulle ha vart betald 5 december.

– Den var utskriven 8 november och då någon gång borde posten ha gått iväg. Vi kommer att bestrida den här fakturan.

Både Postnord och Bring delar ut post i området. Enligt Katarina Sörman, produktionsområdeschef på Postnord med ansvar för utdelning i bland annat Norduppland, hade företaget på grund av många influensafall svårt att få ut all post 5 december.

Artikelbild

| Osäker postgång. Novemberräkningen från Vattenfall borde ha kommit. Men Ove Billgert har inte fått den än. Han är en av flera som drabbats i området Vallskoga.

– Annars har vi delat ut all post, så jag föreslår att du hör med den andra postoperatören.

Bring, alltså, där Adam Leth är informationsansvarig.

– Jag har nu fått bekräftat att vi har hand om Vattenfalls postutdelning i området, men omständigheterna kring varför post har blivit försenad kan jag inte ge ett bra svar på. Vi har inte fått in några ärenden från det här området.

Enligt Adam Leth står företaget för extrakostnader för kunderna där det "tveklöst" är Bring som orsakat skadan. Han välkomnar alla att höra av sig till mottagarservice så att företaget kan följa upp ärenden och återkoppla.