Ekonomi Plastfigurer från animerade storfilmer, som "Captain America" och "Iron Man" i Avengers, lyfter Legos försäljning. Resultatet pressas dock av att den danska leksakstillverkaren fortsätter at bygga ut butiksnätet i Kina i hög takt.

Legos försäljningstillväxt kom tillbaka redan i fjol efter tvärniten 2017. Under årets första halvår blev försäljningsökningen 4 procent, till 14,8 miljarder danska kronor. I lokala valutor ökade försäljningen 2 procent.

Försäljningsökningen är bred, med lyft på alla stora marknader.

Offensiven med butiker i Kina och Indien och på nätet sänker dock resultatet. Vinsten minskar 16 procent till 3,5 miljarder danska kronor under halvåret.

Under året planerar Lego bland annat att öppna 35 nya butiker i Kina, vilket ökar antalet i landet till 140. Med utbyggnaden av butiksnätet närmar sig antalet Legobutiker i världen nu 600.

Det är verkligen viktigt i länder som Kina, där du måste bygga upp ett varumärke. Det är ju en fysisk produkt, säger koncernchefen Niels Christiansen.