Drygt 800 hushåll är fortfarande utan el i Uppsala län på torsdagen. Totalt handlar det om omkring 8 300 kunder till Vattenfall som är utan el.

Främst drabbat är Norrtälje kommun. Just nu hålls en välbesökt presskonferens i Norrtälje kommunhus med Vattefall. Såhär beskriver Vattenfalls marknadschef Eva Vitell läget: - Det här är en kris för alla kunder. De har fått vara oerhört länge utan el.

Energimarknadsinspektionens avdelningschef Tommy Johansson säger att en granskning av elbolagen är på sin plats. - Elavbrott ska det inte vara mer än 24 timmar. Därför är det på sin plats att vi gör en granskning för att se om Vattenfall kunde gjort mer för att säkra nätet, säger han.

Enligt den tidigare prognosen skulle hushåll på öar utan fastlandsförbindelse få tillbaka elen senast den 25 januari, medan fastlandsboende bara skulle få vänta till den 10 januari. I dag, den 10 januari, förlängs prognosen för fastlandsboende till mellan den 15 och 25 januari, skriver Vattenfall i ett pressmeddelande.

Knutby i Uppsala ska exempelvis få vänta till den 20/1 innan elen är tillbaka.

– Situationen är fortsatt mycket svår och jag har full förståelse för de problem detta förorsakar våra kunder. Många nya fel upptäcks fortfarande i takt med att vi kommer längre ut i elnätet, säger Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution i en kommentar.

Uppdaterad information ska finnas på Vattenfalls hemsida.

Elmarknadsinspektionen ska nu göra en granskning av de många och långa strömavbrott som uppstått efter stormen.

- Självklart kan man förstå kundernas frustration. Elavbrott ska det inte vara mer än 24 timmar. Därför är det på sin plats att vi gör en granskning för att se om elbolagen som Vattenfall kunde gjort mer för att säkra nätet, säger Tommy Johansson, avdelningschef på energimarknadsinspektionen.