Enligt uppgifter från lokala myndigheter i Kanton (Guangzhou), som rapporteras i statliga The Global Times , tänker man sig tre anläggningar i satsningen, värderad till 160 miljarder yuan (220 miljarder kronor). På en av dem siktar man på en årsproduktion om en miljon elbilar, medan de andra två ska bygga batterier till bland annat bilarna.

I den engelskspråkiga kinesiska rapporteringen nämns en årskapacitet för batterier à 500 gigawattimmar. Det är en i sammanhanget makalös siffra, och i en kommuniké från Evergrande anges i stället 50 gigawattimmar.

En sådan kapacitet räcker till ungefär en miljon bilar per år. Men om Evergrande ska följa amerikanska Teslas exempel kan anläggningarna också tänkas producera batterier till andra sammanhang, exempelvis lagring av solenergi.

Artikelbild

| Elbilar och batterierna till sådana ses som en av världens hetaste framtidsbranscher. Här studerar inbjudna journalister Teslas batteripack på gigafabriken i Nevada. Arkivbild.

Gigantiska planer

Hursomhelst är det gigantiska planer. Som jämförelse ska Northvolts i veckan aviserade batteritillverkning i Sverige – beskriven som väldigt stor – i första skedet omfatta 16 gigawattimmar, för att sedan byggas ut till 32 gigawattimmar.

En annan jämförelse är den så kallade gigafabrik som Tesla och Panasonic byggt upp i Nevadaöknen i USA. Den anläggningen producerar nu ungefär 25 gigawattimmar per år, och ska komma upp i över det dubbla – eller, som vd Elon Musk uttryckt det, mer än hela världens samlade årliga produktion av litiumjonbatterier då projektet aviserades 2013.

Evergrande har i och för sig resurser. Det svåröverskådliga konglomeratet brukar bland annat kallas världens största fastighetsbolag. I vintras gick företaget in som majoritetsägare i elbilsutvecklaren Nevs, som planerar att bygga bilar i Saabs gamla fastigheter i Trollhättan.

"Är vanvett"

Branschsajten Electrek är ändå skeptisk. Sajten påpekar i en kommentar att Evergrandes tidigare elbilssatsningar inte gått helt planenligt. Bland annat har Evergrande gått in i amerikanska Faraday Future, som startades för fem år sedan men ännu inte levererat några bilar.

Även Nevs – som tänker bygga fordon baserade på gamla Saab 9-3 samt det tyska konceptet Sono Sion – dras med omfattande förseningar.