Resultatet efter finansiella poster stannade på 13 280 miljoner kronor för det första kvartalet i år. Det kan jämföras med resultatet på 7 727 miljoner kronor samma period året före.

Vi har sett en god marknadssituation men vi ser också att de störningar vi har haft i leveranskedjorna successivt har minskat. Vi är väldigt nöjda, det är ett starkt resultat, säger vd Martin Lundstedt till TT.

Omsättningen steg med hela 20 procent till 107 208 miljoner där ökningen skedde främst i Nord- och Sydamerika. I Nordamerika blev ökningen 48 procent, i Sydamerika 51 procent.

Artikelbild

| 2019 blir ett bra och stabilt år, enligt lastbilstillverkaren Volvos vd Martin Lundstedt.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 11 228 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Imponerad analytiker

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är främst imponerad av rörelsemarginalen på lastbilarna – över 12 procent.

Det är svårt att inte bli imponerad. Marknaden har länge pratat om arbetet som lagts ner och förvärven som gjorts och det vi ser nu är resultatet av flera års arbete. Bolaget har fått en ny ledningsgrupp med Martin Lundstedt i spetsen som jobbat hårt med produktiviteten och lönsamheten.

Orderingången minskade däremot till 45 884 lastbilar från 71 965 under samma period i fjol.

Den ser mer dramatisk ut än den faktiskt är. Den huvudsakliga förklaringen är ett fortsatt lågt orderintag i Nordamerika då vi är utsålda 2019 och därför varit restriktiva med att öppna orderböckerna. Det andra skälet är en viss nedgång i Europa på grund av höga jämförelsetal, säger Martin Lundstedt.

Bra och stabilt

Hampus Engellau är inte heller överdrivet orolig.

Enligt vår bild toppade Europa förra året och viker i år. Marknaden kommer dock att ligga kvar på ganska höga nivåer. Dessutom leder den ökade levnadsstandarden i Östeuropa kombinerat med ökad e-handel till att marknaden kanske är större än vad många förstår.

Volvos prognos för den totala lastbilsförsäljningen under 2019 är oförändrad på alla marknader. För Nordamerika ligger den på 300 000 tunga lastbilar medan siffran i Kina ligger på 970 000.

Sentimentet har förändrats från tydlig nedgång till korrigering och utplaning av konjunkturen. Vi ser till exempel en fortsatt god utveckling i Nordamerika. 2019 ser ut att bli ett bra och stabilt år, säger Martin Lundstedt.