Jessica Stigsdotter Axberg är grafisk formgivare, företagare och författare med engagemang för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), till exempel adhd och Aspergers syndrom. Hon ger på sin hemsida mrshyper.se tips och råd som alla familjer mer eller mindre har nytta av. Behovet av struktur och planering finns även under sommarlov, semestrar och övriga lov. Och veckoscheman underlättar sommarlovsplaneringen väsentligt, anser Jessica Stigsdotter Axberg. Ökad förutsägbarhet och minskad stress är resultatet.

"Snart börjar sommarlovet och då finns det familjer där det verkligen uppstår panik. I vår familj mår vi faktiskt bäst av att ha en plan. Pappa, mamma, lillasyster och storebror behöver dock helt olika planer Känns det igen? Har du svårt att komma på vad du kan göra så använder du förslaget där aktiviteterna redan är ifyllda, eller så använder du den som är tom och skapar en helt egen. Nedan följer några förslag – men det finns ju tusentals till. När alla i familjen har röstat fram det man vill göra och fyllt i det man absolut inte vill är det dags att försöka pussla ihop allt i ett veckoschema. Ibland får man kanske dela på sig och göra olika saker, ibland kanske alla vill vara med och ibland måste någon eller flera kompensera. Lös det som är lättast för er, det finns inget rätt eller fel", skriver Jessica Stigsdotter Axberg på sin hemsida.

– Vi har gjort så här i flera års tid och vi gör så här för att det funkar. När man har adhd och Asperger i familjen letar man i regel upp verktyg som underlättar vardagen, det blir olidligt annars, säger Jessica Stigsdotter Axberg.

Artikelbild

| PLANERING. Mitt sommarlov.

Hon menar att oavsett diagnos eller personlighetstyp så finns det många fördelar med scheman. Vissa vill ha mer strukturerat med tider, andra vill ha en uppfattning vad som ska göras under dagen eller veckan.

– Om man är en impulsiv typ som egentligen inte gillar scheman kan det ändå vara skönt att ha ett schema så att man inte glömmer bort vad man ska göra. Om man är en ordningsam typ får man en bättre överblick på vad man ska göra med ett schema.

Jessica Stigsdotter Axberg tipsar vidare om att tidsbestämma vad som ska göras, till exempel förmiddag, heldag, eftermiddag, övernattning. Då blir det lättare att ta ställning till vad man vill göra.

Åka och bada i pool, Åka och bada i en sjö, Picnic, Frisbeegolf, Hälsa på släktingar /vilka?, Vara hemma är exempel på aktiviteter som kan skrivas in i de scheman som Stigsdotter Axberg själv gjort och som EP:s läsare kan ta del av.