Kan julpyjamas komma att bli detta års jultrend?

22 mars 2022 01:01

Du känner säkert till dem, jultröjorna. I åratal har dessa jultröjor varit en stor framgång i exempelvis Storbritannien och USA. Även i Sverige ökar efterfrågan efter dessa tröjor enormt varje år. Därför verkar det ha blivit en riktig modetrend som återkommer varje år runt november och december. Mycket tyder även på att julpyjamasen kommer att bli den stora jultrenden 2022. Men man kan då fråga sig var denna tradition egentligen kommer ifrån, och hur kommer den att utvecklas den kommande tiden?

Vad är ursprunget till denna trendiga ulliga tröja?

Alla som har sett filmen Bridget Jones dagbok vet genast att vi talar om Marc Darcys tröja. Han bär en mycket ful jultröja med ett stort tryck av Rudolf med den röda mulen. Är det här som den märkliga jultröjan kommer ifrån? Nej, inte direkt, men filmen har gjort de färgglada tröjorna med utställda juldekorationer enormt populära igen. Men redan innan dess kan man se tröjorna när Bill Cosby bär dem i TV-serien med samma namn. Men var då ligger ursprunget? Egentligen kommer jultröjor snarare från 1950-talet. På den tiden gavs stickade tröjor ofta bort som julklappar av mormor, mamma eller moster. Jultröjorna på den tiden hade visserligen inte alla de flashiga tryck som vi känner till idag. Detta skedde faktiskt först på 1980-talet. Numera har dessa tröjor även anammats på bred front på andra sidan Atlanten och mycket tyder på att denna trend har kommit för att stanna. 

Efterfrågan för julkläder har vuxit kraftigt de senaste åren

Som nämnts ovan har även Sverige anammat denna tradition och tröjorna blir allt populärare för varje år. Under 2020-talet förväntas denna trend fortsätta och det kommer att finnas många leverantörer och därmed också många olika jultröjor. En av de största aktörerna på marknaden är jul-tröja.se. Jesper Ahm, en av medgrundarna till företaget, berättar att de har gått från att tillverka 1000 produkter under 2016 till hela 400000 förra året. Den ökade efterfrågan har även varit internationell. Christoffer Sloth, den andra medgrundaren, berättar att de startade deras företag i Danmark, men sedan dess har expanderat till Tyskland, resten av Skandinavien, Italien, Nederländerna, Frankrike och Spanien. Både Ahm och Sloth säger att de ser fram emot att fortsätta att sprida julglädje runt om Europa även i framtiden. 

Större utbud

Ett större utbud innebär givetvis fler valmöjligheter och gör det möjligt att hitta julkläder som passar din personlighet. Sloth beskriver själv att de traditionella julfärgerna som rött och grönt är populära, men “eftersom vi har många olika kunder har vi både tröjor för gamers, hundälskare, ekologiskt tillverkade tröjor, tröjor med fåniga motiv och mer bekväma julkläder”. Den ökade efterfrågan har även gjort att företaget fått de medel som krävs för att kunna utveckla mer produkter för alla typer av kunder. 

Ökad popularitet bland män

Generellt sett visar män nuförtiden ett större intresse för sitt utseende och återförsäljarna har sett detta i försäljningen av kläder till julhelgen. Bredare kulturella och livsstilstrender kring ett ökat manligt intresse för personlig stil har lett till en ökad vilja bland män att spendera pengar på sitt utseende. Sedan slutet av 2000-talet har globala samtal som kretsar kring mäns intresse för kläder ökat i popularitet, vilket har lett till att branschfolk har börjat ta itu med en nyfödd men mycket inflytelserik marknad som länge har varit överskuggad eller rent av ignorerad under tidigare år. Detta har då inte minst lett till att en ökande trend var också jultröjor för män. Herrmodet har kommit långt och branschen fortsätter fortfarande att utforska grunderna för personlig stil inom området. Numera har man även sett att dessa jultröjor har adopterats av många män under de sista veckorna på året och jul-troja.se ser då möjliget att expandera denna trend till andra typer av julkläder såsom en matchande julpyjamas. 

Är julpyjamas nästa stora trend bland svenskarna?

Att bära matchande pyjamas under julhelgen har länge varit en tradition i USA. I åratal har traditionen att bära matchande pyjamas för familjen funnits på sociala medier. På senare tid har denna tradition verkligen exploderat och företag överallt har tagit del av den. Familjerna tar sina julkortbilder med deras unika med familjepyjamasar. Det finns då rimliga grunder att tro att denna trend snart kommer att dyka upp även i Sverige, likt jultröjorna. Även om julhelgen firas runt om i världen är vissa traditioner unikt amerikanska. Amerikaner brukar till exempel titta på filmer och specialprogram kring julhelgen. Ofta i jultröjor eller matchande pyjamasar. Dessa specialprogram ger en chans att koppla av och komma i julstämning under en tid på året som kan vara stressig. Likt skandinaver i övrigt har tagit till sig den amerikanska julen genom populärkultur kommer man mest troligt att se mer av detta denna kommande tiden. Ahm och Sloth planerar då att göra traditionen kring jul pyjamasar en del av den Europeiska julen. 

Hur ser de på framtiden?

Med tanke på den kraftigt ökade efterfrågan på jultröjor ser Ahm och Sloth optimistiskt på framtiden. Jesper Ahm beskriver att deras intäkter har gått från 350.000 SEK år 2016 till 45.000.000 SEK förra året. Detta kommer att ge nya möjligheter att utforska den europeiska marknaden för bland annat jultröjor och julpyjamasar. De beskriver att de kommer att fortsätta designa nya produkter, och likt tidigare kommer dessa designer vara exklusiva till deras hemsida eftersom att de är skyddade av patent. Ahm sammanfattar deras vision väl då han menar att de “lägger ner mycket tid på att förbereda ny design, kvaliteter och innehåll - för att fånga och leverera känslan av julglädje”. De belyser även vikten av att deras produkter är tillverkade i hållbara material. Slutligen avslutar Ahm det hela genom att säga att deras “främsta mål är att leverera högkvalitativa julkläder, där du blir positivt överraskad när du packar upp dem”.

Från

jul-troja.se