Att ett band som bytt stil så många gånger som Opeth lyckats behålla större delen av sin fanskara är spektakulärt men inte konstigt. I samma stund som de kliver ut på Katalins scen visar de varför. Med snuskigt tajt progressiv metal förstås, men också med en scenshow som är perfekt in i minsta detalj. Såväl scenljus som livesoundet och Marshallförstärkarna passar perfekt in i den senaste skivan Heritages världsordning.
Med Mikael Åkerfeldt vid rodret tycks inget lämnas åt slumpen. Albumet är rena festen av snygga detaljer som konserten väger upp med en avslappnad men distinkt närvaro. Den röda tråden är kvalitetsmusik med en mörk grundkänsla. Ockultism, ett stilrent ondskefullt bildspråk och en ständigt närvarande vurm för 70-talets stilexperiment i genren.
Typiskt för Opeth är också att de aldrig gör något i onödan. Till skillnad från många progressiva band blir det aldrig gitarrgnidande för gitarrgnidandets skull eller för att visa upp för alla hur utomordentligt skickliga musiker de är. Det är det som har tagit dem in på den amerikanska Billboardlistans topp 20 och det är det som gör att Mikael Åkerfeldt kan kosta på sig hur opretentiösa mellansnack han vill.
Den här kvällen undrar han om Opeth spelat i Uppsala förut, pratar om vägar med svampnamn och berättar hur det kändes som att han sålde sig när de spelade in låten White cluster 1999.
– Den är lite som death pop.
Uppsalakonserten är slutsåld sedan länge och de som fick en biljett får valuta för pengarna. Under den två timmar långa konserten blandas nya och gamla låtar. Efter släppet av Heritage har Opeth gjort konserter helt utan growlsång, men den här kvällen skiftar Mikael Åkerfeldt mellan sångstilar och efter 160 konserter på raken gör de inte många misstag. De gamla death metal-stänkarna manglar och de komplexa balladerna får ögonen att tåras på proggpubliken.
Gemensamt för Opeth både på skiva och live är att allt de gör känns nyskapande och fräscht. Likt Miles Davis gör de aldrig något som redan gjorts innan. De visar också att det finns en väg till toppen även för artister som inte skriver skräddarsydda sommarplågor om sandaler i plast. Opeth har knäckt Billboardlistan och har trogna fans i stora delar av världen. Nu har de även visat Uppsalapubliken vad snacket om dem grundar sig i. Det känns betydligt större för staden än bandet.