– Det här är så jävla typiskt. När det för första gången ska hända något stort i Uppsala så blir det inställt, sade en kille när han såg lapparna som satt på Konserthusets stängda entré.
Det var den 1 december 2007, lapparna meddelade att den amerikanska rapparen Mos Def blivit tvungen att ställa in sin konsert i sista stund på grund av sjukdom och det gjorde ont i många Uppsalahiphopares hjärtan den kvällen. Att det var första gången något stort skulle ha hänt i Uppsala var dock långt ifrån sant. Sedan den där inställda konserten med Mos Def har nutida storheter som ordvrängargurun Talib Kweli och gangsterromantikern Game stått på Konserthusets och Katalins scener.
Letar man sig tillbaka i tiden finns det dock guldkorn som överglänser de senaste årens hiphopäventyr. Storhet är dock alltid en definitionsfråga. Är det större att den i Sverige relativt okände Common spelat i Uppsala, eller att De La Soul, som hade några plågsamma ordvitsiga hitlåtar om telefonsvarare i början av 90-talet spelat på både Katalin och Sten Sture? Svaret blir helt enkelt olika vem man frågar.
Hur man än vrider och vänder på det så är Public Enemy en av de absolut viktigaste grupperna i hiphopens historia och när de bullrar igång sin black power-hiphop på Katalin den 19 juli så är det inte första gången rapparen Flavor Flav spelar i Uppsala. För elva år sedan gjorde klocksamlaren, dokusåpakändisen och galenskapsrapparen nämligen en solospelning på Sten Sture (nuvarande Birger Jarl).
Uppsalarapparen och slampoeten Kung Henry var där.
– Jag minns att han var väldigt chill med publiken. Både före och efter spelningen hängde han i baren och pratade med folk. Konserten var också bra även om jag inte minns så jättemycket. Mitt största hiphopminne var dock när Public Enemy spelade på Klubben i Stockholm 1999 och Chuck D drog upp mig på scenen och lät mig rappa en vers, säger han.
Samma krog, men då med namnet Barowiak stod också värd för den som skulle bli världens mest säljande rappare genom tiderna, 2 Pac. Det var innan han släppte sitt debutalbum 2pacalypsenow och slog igenom. I Uppsala var han roddare och dansare år östkustbandet Digital Underground och fick inte rappa en enda rad på hela konserten. Yared Tekeste, som är chef för Uppsala Reggaefestival förmedlade Digital Underground till Barowiak och såg konserten.
– Konserten var väl inget speciellt. Jag är inte så mycket för hiphop, men jag kommer ihåg att 2 Pac dansade. Han såg kaxig ut och dansade som de gjorde då, som MC Hammer ungefär, säger Yared Tekeste.
Eftersom 2 Pac aldrig lyfte micken så är det tveksamt om hans framträdande kan räknas som en stor hiphophändelse. Något annat epitet är det dock omöjligt att sätta på festivalen Hip Hop Jam 1992 i Uppsala. Under en kväll stod inga mindre än superlegenden Africa Bambaataa, och de då dunderheta artisterna Showbiz & AG, Lord Finess, Diamond D på scenen i Gottsunda. Arrangörer var föreningen Hiphop Corporation, som sysslade med hiphop och graffiti. Publikmässigt och konstnärligt blev festivalen en succé, men det blev ändå bara en gång.
– Vi blev så fruktansvärt nedskrivna. Ingen brydde sig om det konstnärliga utan alla artiklar gick ut på att vi arrangerade det för att ta dit folk från hela landet som skulle klottra ned Uppsala. Luften gick ur oss efter det och föreningen lades ned, berättar Per Andreasson, som var en av de drivande.
Uppsaladuon AFC bestående av bröderna Thabo och Ramo Monnakgotla jobbade som volontärer och fick träffa idolerna.
– Vi var 16 år och jobbade för att få gå gratis och det var ju hur stort som helst. Showbiz & AG:s konsert var bäst. De var ju på sin absoluta topp just då. Vi hade redan rappat i två år då och var ju inne på hiphopen redan innan, men efter den kvällen var det no turning back. Jag minns också att alla andra volontärer drog så vi fick städa hela Gottsunda centrum själva på natten, men det var det värt, säger Ramo.