14.00. INVIGNING
Att Kulturnatten är en av Uppsalas viktigaste kulturhändelser under året råder det ingen tvekan om. Men den kan till och med vara viktigare än de flesta tror. Under de snart 25 år som den har arrangerats har mycket hänt i Uppsalas kulturliv. Enligt kulturnämndens ordförande Eva Edwardsson var en av orsakerna till att den en gång startade att det saknades rum för kulturen.
- Och en av sakerna den förmodligen lett till är att vi är just här i Konserthuset i dag, säger hon när Kulturnattens invigning startar.
I det officiella invigningstalet lyfter Upplandsmuseets chef Håkan Liby fram de tre punkterna hemslöjden, den regionala konsten och Gamla Uppsala. Hans främsta förhoppningar är att de långdragna diskussionerna om Konstmuseets framtid snart ska nå en lösning och att man ska kunna satsa mer på att Gamla Uppsala och dess museum ska kunna nå sin fulla potential.
Kulturnatten är en manifestation där all slags kultur, såväl den institutionella som den civila tar plats.
- Så gå ut i Kulturnatten med öppna sinnen och upplev! säger han och årets Kulturnatt är i gång.
14.30. RESECENTRUM
På en temporär matta i Centralpassagen har Uppsalas Budohus uppvisning inför en entusiastisk publik. Kamsporter som aikido, kendo, naginata, iaido avverkas i snabb takt. Johan Classon och Erik Lorinder kastar varandra i en variant av Jiujiutsu anpassad efter svenska lagar. Där ursprungsvarianten går ut på att döda sin motståndare är den svenska versionen utformad för att framkalla så lite smärta och skada som möjligt hos motståndaren, berättar konferencieren. Trots det ser det ganska smärtsamt ut när Erik Lorinder landar tungt med ryggen på mattan till publikens jubel.
14.50. BOTANISKA TRÄDGÅRDEN
I Japan används bågskyttet kyudo av buddistiska munkar för att på cermoniell väg jaga bort onda andar. I Sverige fungerar det mer som en sport med meditativa inslag.
- Vi säger det inte rakt ut, men de blir ett slags meditation när man går igenom de olika momenten, säger bågskytten Knut Högvall.
Han kliver fram, spänner sin båge koncentrerat och släpper i väg pilen som träffar i utkanten av tavlan.
- Att träffa i mitten är det minst viktiga i kyudo. Det är själva utförandet som går först, när allt omkring liksom tonar bort. När man gör allt rätt så kommer träffarna sedan automatiskt. Jag är särskilt intresserad av de delarna av budo, som inte handlar så mycket om action.
Alla delar inte hans passion.
- Det här var ju lite segt, säger en man i publiken till sin kompis.
När Knut Högvall långsamt lyfter sin fjärde pil går de mot Botaniska Trädgårdens grindar.
15.20. ENGELSKA PARKEN
Soft air gun-föreningen Uppsala Air Softs främsta mål för dagen är att ge en rättvisare bild av vad soft air gun är för något. Enligt Max Zillén har de flesta en felaktig bild och tror att det bara handlar om att springa runt i skogen och leka krig.
- Det är ett sätt att ha kul och en form av träning. det är skönt att vara ute och röra på sig i stället för att gå till något gym, vilket jag tycker känns helt meningslöst. Jag hatar träning utan ett syfte. Det är en verklighetsflykt också, säger han.
- Sedan funkar det bra att ragga i uniform också. Ni skulle ha sett hur tjejerna tittade på oss när vi gick hit, fyller Mats Mård på.
Brukar du ragga i uniform?
- Nej, mest i mina byggarbetskläder. Det funkar också bra.
Garagerock är ett redan etablerat begrepp, men när garagejazzen introduceras i Uppsala är det mer bokstavligt, jazz i ett garage helt enkelt. Danile Lanz Trio spelar sin väloljade variant av jazz i Centralgaragets parkeringsmiljö med Sani Gemedzes mångbottnade sång som extra krydda. Mitt i konserten glider en röd Honda kombi förbi mellan artisterna och de cirka 50 jazzdiggarna som diggar på typiskt avslappnat jazzmanér. En förundrad bilist köper en parkeringsbiljett mitt emot konserten och går tillbaka till bilen.
17.20. STADSBIBLIOTEKETS INNERGÅRD
I Rom var en av Strindbergs första pjäser och författades under författarens studietid i Uppsala. Det gör att en uppsättning i hans förhatliga studentstad är på sin plats. I dramat om bildhuggaren Bertel Thorvaldsens kamp med sin kallelse märks att Strindberg inte riktigt hade hittat sin starka författarröst och skådespelarna Peter Edling och Sofia Tropp får kämpa med den ganska styltiga dialogen på vers. Författarens tungsinne och känsla för livets kval känns dock igen och med facit i hand är det lätt att se spår av en världsförfattare i vardande.
18.15. BIOTOPIA
För de modigaste barnen är en tur till Biotopias zombieinvarderade lokaler en given Kulturnattsprogrampunkt. I Biotopias nedsläckta övervåning härskar skräcken och på nedervåningen kan alla som vill själv bli förvandlade till odöda. En av de våghalsiga är femåriga Malva Angulo Pettersson.
- Det är roligt för att man blir målad. Jag har blivit målad förut, men inte som zombie, säger hon.
Bakom henne står en lång rad barn som väntar på att bli sminkade och fotade. Zombievarningsskyltarna vid Biotopias entré blir mer och mer relevanta.
20.15 ODINSLUND.
I en av årets kulturnatts mest välbesökta arrangemang står Riddar Draköga för den största blundern när han helt missar att slå ner en fackla med sitt svärd. För Enhörningen går det bättre när han tampas med brinnande kuddar. Draköga och hans kolleger fortsätter riddarshowen i Odinslund med att spetsa brinnande ringar, fajtas med brinnande sköldar och tornera med brinnande lansar till musik av Rammstein.
De krockande kontrasterna med modern industrimetal och uråldriga traditioner blir en symbol för Kulturnattens spretighet. Det nya, det gamla, det passande, det skevande och framför allt ren folklig underhållning som i slutändan oftast är det som lockar storpubliken.