I invigningstalet berättade Svenska Filminstitutets VD Anna Serner att hälften av pengarna som ges i bidrag till kortfilmsskapande går till kvinnor. Det är en betydligt jämnare fördelning än inom långfilm och ett bevis på att kortfilmen ligger före och leder utvecklingen. En annan är att många storheter inom långfilmen lärde sig hantverket och utvecklades genom att börja med kortfilm. Ett exempel är Gabriela Pichler som regisserat succéfilmen Äta sova dö.
Serner konstaterade också att Kortfilmfestivalen hittills hade haft det bästa vädret av samtliga festivaler hon besökt sedan hon tillträdde sin post för ett år sedan. Cannes regnade bort, Bergmanfestivalen på Fårö likaså och i Venedig möttes deltagarna av full storm.
Hon framhöll också kortfilmers förtjänster, som att de passar utmärkt för att nå ut till nya människor, något hon själv ofta använder sig av när hon träffar människor i näringslivet och politiker.
- Men det är också viktigt att kortfilmen får vara just vad den är och att den får stå av egen kraft, inte bara som plantskola inför skapande av längre filmer, sade hon.
Som vanligt innehöll invigningen många tack också. Festivalchefen Niclas Gillberg tackade bidragsgivare. Kulturnämndens ordförande Eva Edwardsson tackade Kortfilmfestivalen för att den gjorde hennes jobb lättare. Att göra kultur tillgänglig för alla mellan 0 och 99 år är nämligen helt i linje med Kulturnämndens uppdrag. Hon uttryckte också sitt gillande till att en hel generation barn i Uppsala växer upp med förmånen att få se annan film än den på tv och de kommersiella biograferna genom festivalens satsning på Kortfilmfestivalen Ung.
Och så film förstås. Årets program är ett blandat sådant. Fransk spelfilm, arkitektur, slapstick och queer är några teman. Urvalet på invigningen inkluderade bland annat den skruvade musikalen La chaine du froid, som handlar om hur det viktiga i att inte bryta färdigmatens fryskedja genom att ta hem den direkt överskuggar allt annat. Den animerade kortfilmen Monstersinfonie av Kiana Naghshineh om en flicka som dirigerar monster i sin garderob att sjunga och Des morceaux de ma femme om en man som vägrar skriva på papper rörande fruns döda kropp.
Den 31:a Kortfilmfestivalen i Uppsala är igång och under en vecka står en av förutsättningarna för svensk films utveckling åter i det starkaste rampljuset.