Amanda Apetrea är tillbaka i barndomsstaden Uppsala för att dra igång sin tioende föreställning Springtime. I nästan 15 år har hon arbetat med dans och koreografi och sedan 2014 har hon samarbetat med dragshowartisten Mica Sigourney. Föreställningen öppnar 9 februari på Reginateatern.

– Springtime handlar om blommor och bin och queertid i relation till heteronormativ tid. Det är reproduktion från ett queerperspektiv. Vårt samhälles normativa tid är att födas, bli kär, gifta sig, skaffa barn, pensionera sig, för att slutligen dö. Queertid måste, i förhållande till heteronormativ tid, uppfinnas, skapas hela tiden, det är ett konstant tillblivande. I föreställningen lyser detta igenom. Vi har hittat på olika par som hör hop med varandra, till exempel ett träd och en björn och en bukett blommor och ett bi. Föreställningen är uppbyggd med en barnteaterestetik fast för vuxna. Det är stora fluffiga kostymer av Daniel Åkerström-Steen som så överdrivna att det nästan uppstår en skevhet.

Inspirationen för Amanda Apetreas föreställningar kommer från feministiska tankesätt och queerteori. Efter hennes första uppträdande med Mica Sigourney, kallad "I'm a very understanding woman", kom tanken att skapa två föreställningar till om liknande ämnen.

– Den andra skulle handla om parsamhet och den sista om män. Jag jobbar nästan alltid med humor på olika sätt men även kroppslighet och fysikalitet. Till skillnad från I’m a very understanding woman är detta uppträdande ännu knäppare. Det balanserar mer på en kuslighetsgräns.

Hur känns det att komma tillbaka till Uppsala och sätta upp den här föreställningen i din hemstad?

– Det känns jättehärligt att vara tillbaka på Regina, och i Uppsala igen. Jag känner mig hemma på den här teatern.