Under hösten har Tommy Körberg gjort den musikaliska monologen på Cirkus i Stockholm. Fler än totalt 10 000 personer har sett honom spela den bedagade varietéartisten och transvestiten Lola. I vinter och vår åker Körberg och pianisten Carl Flemsten ut på turné med en föreställning på UKK i Uppsala 17 februari.

– Sunil skrev första versionen av manuset som sitt scenskoleprov redan på 90-talet. Han hade hört mig sjunga Brel och tog kontakt. Jag kände att texten behövde uppdateras och så arbetade vi tillsammans fram ett uppdaterat slutmanus, berättar Tommy Körberg.

Resultatet har blivit en avskalad föreställning med enbart Tommy Körberg och pianisten Carl Flemsten på scenen.

– I en sån här föreställning vill jag att pianisten också ska agera så att han inte bara blir en ackompanjatör. Så har jag och Stefan Nilsson arbetat tidigare. Calle har visserligen inga repliker i "Lola", men jag pratar med honom hela tiden, säger Tommy Körberg.

Temat i "Lola" kretsar kring utanförskap, att inte vara som alla andra och om vår rädsla för det annorlunda. I pjäsen gör Lola sin allra sista föreställning. Den blir en resa genom hans liv och karriär med många krossade drömmar. Att det handlar om en transvestit är inte det viktigaste.

Musikaliskt består föreställningen av olika slags musik av vitt skilda kompositörer som Franz Schubert, Jules Sylvain och Leonard Cohen.

– Det hela hänger ändå ihop, säger Tommy Körberg, som också sjunger portugisisk fado, evergreens och jazz.

Många av sångerna har översatts, skrivits om och arbetas fram av Tommy Körberg själv, Tomas Andersson Wij, Peter Dalle och Björn Ulvaeus.

– Jag ville gärna ha med en låt av fado-drottningen Amália Rodrigues och berättade det för Björn Ulvaeus. Det visade sig att hon är en av hans favoritsångerskor plus att han just då hade drabbats av kreativ klåda – det sa bara smack smack, och så hade jag ett knippe texter.

Bra texter är viktiga för Tommy Körberg. Att sjunga sångtexter utan substans är inget för honom även om han erkänner att han genom åren sjungit en och annan usel text.

Regissören och medförfattaren Sunil Munchi är känd för Uppsalapubliken efter ett antal uppsättningar på Uppsala stadsteater under Linus Tunströms chefsperiod. Även Tommy Körberg har gjort avtryck på stadsteatern även om det var för ganska länge sedan.

– Jag gjorde min teaterdebut på Uppsala stadsteater i "Värmlänningarna" 1970, och senare på 70-talet blev det "Maratondansen" och "Sagan om hästen".