Mamma mia-konceptet fortsätter sitt segertåg. Efter musikalen och filmen är det nu krogshowen "Mamma mia! The party" som börjat sin världsturné.

Det har visat sig att Abbas musik har klarat tidens tand förvånande bra, konstaterar Björn Ulvaeus lite förvånat.

Det är urkonstigt, vår musik spelas som om vi vore aktiva fortfarande. Jag vet inte hur det har blivit så, säger han och tillägger att allt oftare kommer det fram folk som säger ”du vet inte vad det har betytt i mitt liv”.
Artikelbild

| Regissören Roine Söderlundh, Björn Ulvaeus och scenografen Bengt Fröderberg under presentationen av "Mamma Mia! The party" på Rondo i Göteborg.

Det är helt overkligt, liksom att närmare 60 miljoner människor har sett musikalen ute i världen.

Rondo i ny tappning

Krogshowen hade urpremiär på Tyrol i Stockholm 2016 och spelas sedan i september även i London. Därefter väntar en lång rad städer runt om i världen på sin tur. Men dessförinnan har teamet bakom showen lyckats klämma in Göteborg.

Efter årsskiftet ska showkrogen Rondo vid Liseberg genomgå en omfattande förvandling till den grekiska tavernan från filmen.

Las Vegas kommer strax efter Göteborg, om vi inte till och med hinner före. Därefter hoppas jag på New York, säger Björn Ulvaeus.
Men sedan har seriösa personer hört av sig från Shanghai, Tokyo, Moskva, Seoul, Sydafrika, Sao Paolo, Madrid och Paris. Överallt.

Som en charterresa

Föreställningen i Stockholm, som setts av över 350 000 besökare, spelas vidare in på våren nästa år medan den planerade premiären i Göteborg är den 28 augusti. Den stora ombyggnaden som ska göras inför Mamma mia-showen gör att Rondo, där Magnus Uggla huserar under hösten, inte kommer att ha något showprogram i vår.

Ombyggnaden är jätteviktig. I London kunde vi till exempel göra allt från grunden, där finns inte en centimeter som inte är ett gammalt grekiskt elskåp eller något annat som känns som att man gått in i en filmscen, säger Ulvaeus.
Vi vill att man ska känna att man är på charterresa.

Förhoppningsvis, avslutar han, blir mottagandet också betydligt bättre än under ett av hans tidigare uppträdanden i Göteborg. När kvartetten som bara lite senare skulle bli Abba uppträdde på Trädgårn i november 1970 svek publiken. Rejält.

Ja, då hade vi bara sex personer i publiken, Agnetha, Frida, Benny och jag. Men efter det har det ju alltid gått bra i Göteborg.