Skarholmens restaurang och barnavdelningarna på Akademiska sjukhuset är ett par av de nya spelplatserna vid sidan av Konserthuset och Reginateatern för alla de trollkonstnärer som invaderar stadens scener under elva dagar i vår. Uppsalas ytterområden kommer också att få besök och på valborgsmässoaftonen blir det stor festivalfinal på gator och torg i city.

– 500 biljetter till invigningsshowen kommer att skänkas till personer som gör Uppsala till en bättre stad och alla kan nominera. Pristagarna kan vara personer som jobbar på barnsjukhuset och på Stadsmissionen, det kan även vara den där glada kassörskan i mataffären. Men det är inte riktigt klart hur man lämnar in sin nominering, säger Johan Ståhl, festivalgeneral.

Hela artistfältet är i alla fall bokat. Bland annat kommer Henrik Schyffert och Kodjo med ståuppnummer och bland trollkonstnärerna märks regerande världsmästaren i close up-trolleri, Hector Mancha från Spanien och den australiensiska trollerikonstnären Space Cowboy. Uppsalaartister som ståupparen (och radioprataren) Christer Engqvist, Jacke Sjödin och Uppsalafödda trollkarlen Fredrik Andersson ska också vara med.

Artikelbild

– Det är roligt att lyfta fram den kommande generationen. 14-åriga trollerikonstnären Felix Nyqvist kommer att få fyra minuter på scenen tillsammans med sina förebilder, berättar Johan Ståhl.

Vid sidan av själva festivalen pågår också ett par andra projekt. Ett är knutet till barnsjukvården på Akademiska sjukhuset. De inneliggande barnen och deras familjer kan både få se trolleri och få lära trolleritrick. En kongress för de tillresta trollerikonstnärerna blir det också.

Festivalen Uppsala Magic & Comedy genomfördes för första gången 2014 på Uppsala stadsteater och hade då 8000 besökare. Under festivalen 2016 på betydligt fler scener var det 8 890 besökare.

– Det gick precis ihop. Det är ju skönt att det inte gick minus, men varje gång har jag en känsla av att jag trollar med knäna, säger Johan Ståhl.

Artikelbild

Nyligen beviljade kulturnämnden 250 000 kronor till festivalen och Världsklass Uppsala har skjutit till marknadsföringsstöd på 300 000 kronor.