-Låt mig uttrycka det så här: Jag uttalar inte hans namn från scenen. Han är bara 45, ett nummer. Men den som inte ser att han och de han omger sig med är farliga, de tittar inte.

David Harrington är grundare och försteviolinist i världens främsta experimentella klassiska ensemble Kronoskvartetten. Han pratar intensivt över en kopp rykande hett kamomillte, på ett café i San Franciscos historiska gaydistrikt Castro.

Den han syftar på är naturligtvis Donald Trump, vars person och politik utgör en motpol både till David Harrington och till kulturen på platsen där vi befinner oss.

Artikelbild

| Kronoskvartetten. Medlemmarna John Sherba, Sunny Yang, Hank Dutt och David Harrington.

Jag har fått en pratstund med den 67-årige visionäre musikern några timmar innan han ska uppträda på majestätiska Castro Theatre alldeles intill caféet.

Konserten ingår i årets San Francisco internationella filmfestival, där gruppen ska ackompanjera en film. Kronoskvartetten har alltid rört sig långt utanför konsertsalsvärlden. Gruppen har en lång historia inom film och har spelat flera soundtracks, bland annat till Darren Aronofskys kultförklarade ”Requiem for a Dream”.

David Harrington har aldrig dolt sina politiska åsikter. Inte heller denna regniga söndag i San Francisco.

-Trump pratar om sin efterrätt medan bomberna faller, och kan inte ens säga rätt namn på landet han bombar. Han är inte smart nog, låt oss erkänna det. Så jag är förbannad, och de flesta omkring mig likaså. Men att vara arg räcker inte. Vi måste utöka och fördjupa grunden i vårt arbete. Så jag känner mig idag om möjligt ännu mer hängiven och inspirerad av energin jag får från våra kompositörer, medmusiker och publik. Sedan den nya regeringen tillträdde har jag märkt att varje konsert vi har spelat har blivit till mer än ett musikuppträdande. Människor har upplevt en gemenskap, och vill inte gå därifrån, säger han.

Gemenskap och stark närvarokänsla har dock alltid präglat Kronoskvartettens konserter. Senast de var i Uppsala var 2012, då de gav en bejublad konsert på Uppsala Konsert & Kongress. Nu är det återigen dags för Kronoskvartetten att resa från Kalifornien till Uppland, för att den 5 maj ge en konsert vid Vaksala torg. Det blir tredje gången.

-Det är en fantastiskt fin konsertsal. Första gången vi spelade i Sverige var redan 1984, och sedan dess har vi samarbetat med ett stort antal fantastiska svenska musiker.

Konserten i Uppsala blir också premiär för kvartettens senaste samarbete med den svenska tonsättaren Karin Rehnqvist, som till vardags är professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm.

David Harrington kan inte hejda sin entusiasm inför de Rehnqvistska melodierna.

-Jag är inte säker på när jag första gången hörde hennes musik, men det var längesedan. Vii hade förmånen att arbeta med henne när hon skrev ett kvintettstycke för oss och den finska kantelespelaren Ritva Koistinen. Det var så vackert, intrikat och väl skulpterat för oss alla. Vi besökte även en av hennes kompositionslektioner i Stockholm, där vi märkte hur väl hon anknyter till unga musiker och kompositörer. Jag tänkte att i så fall kanske hon även kunde vara intresserad av vårt kommissionsprogram Fifty for the Future (se faktaruta, red anm). Och det var hon, är jag glad att kunna säga.

Karin Rehnqvists polskeinfluerade verk har titeln ”The Riddle” och låter ”väldigt svenskt” enligt Harrington.

Det är ett av 50 verk som Kronoskvartettens program ska leda till, planen är tio nya verk per år under fem år sedan 2015.

Verken görs tillgängliga gratis på nätet, med syfte att förnya utbudet för stråkkvartetter och förstärka musikbiblioteket för unga klassiska musiker. Samma dag som konserten i Uppsala släpps de ytterligare fem verk, av kompositörerna Raven Chacon, Rhiannon Giddens och Joan Jeanrenaud från USA, Yotam Haber från Israel och Aleksander Kościów från Polen.

Att skapa nya tillfällen för musikalisk förnyelse, 44 år efter Kronoskvartettens grundande, är inget problem för Harrington och hans kolleger.

-Nej, det är inte svårt att hålla det hela intressant. För mig är musikens värld fortfarande så otroligt underbar och fascinerande. Och som världen ser ut idag, lägger jag all min vakna tid på att hitta vägar för hur musiker, konserter och musikaliska upplevelser ska kunna ge människor den nödvändiga energi och det fokus som behövs för att hantera de enorma problem vi står inför.