Björn G Stenberg fick lika delar nostalgi och nutid när senaste upplagan av Sven-Ingvars spelade i Uppsala.

Oscar Magnusson fyller upp sin fars stora skor i senaste upplagan av Sven-Ingvars.

Recension2019-11-17 11:56

Konsert

Sven Ingvars

Uppsala Konsert & Kongress, lördag

Ingen Ingvar. Ingen Sven heller. Kanske egentligen inget Sven-Ingvars heller. Men bortsett från det så bjöd Oscar Magnusson & Co på en härlig konsert när de gästade Uppsala med historien om det framgångsrika Värmlandsbandet. Kanske kan man se det som ett ovanligt skickligt tributeband.

Oscar Magnusson är i samma sits som Jack Vreeswijk, Cajsa-Stina Åkerström, Titti Sjöblom och andra. De är sina föräldrars barn och slipper aldrig ifrån det. Det gäller att förvalta arvet och samtidigt göra något eget av detta och lägga till på sidan av. Sven-Erik Magnusson (avliden 2017) var en stor artist, folkkär och framgångsrik, samtidigt som han fick svårt att hantera framgången. Om det senare handlade inte denna kväll. Här är han ”bara” en bortgången kärleksfull pappa som lämnat över ett arv med kända och älskade låtar.

Oscar Magnusson är den självklara centralpunkten i bandet. Konserten inleddes med hans egen låt ”Rör vid mig igen” som ett slags markering. Det kom ett antal låtar från det senaste albumet ”Ingenting är som förut, allt är som vanligt” också senare, men tyngdpunkten låg ändå på de gamla hitsen. Sven-Ingvars är det band som haft flest låtar på Svensktoppen, efter Sten & Stanley. Så det finns att välja på, men ska för egen del säga att det inte var någon jag saknade. Självklart et svårt jobb att integrera det nya med det gamla, men det funkade fint.

Bandet startade redan 1956 och hävdar att de var förts med att göra rock på svenska. Det kan diskuteras och fråga är också vad man definierar som just rock. Gruppen spelade också en låt skriven av en annan som hävdar samma sak, nämligen ”Ett litet rött paket” av Uppsalas Owe Thörnqvist.

Ingen av de nuvarande medlemmarna var ens födda då, även om de rullar runt 60 nu, utom ”ynglingen” Oscar. Det handlar om skickliga musiker som vet hur man effektivt tar ut det mesta ur en låt. Nu för tiden får de ta ut svängarna också så att musiken anno 2019 fått en annan tyngd. De är också musiker som ser ut att stormtrivas på scenen vilket smittade till den även annars entusiastiska publiken som tackade med stående ovationer flera gånger. Gitarristen Staffan Ernestam, klaviaturisten Olle Nyberg, Saxofonisten med mera Niclas Bäcklund, trummisen Klas Anderhell och basisten Stefan Deland är nog så viktiga kuggar i dagens Sven-Ingvars.

Trivdes gjorde verkligen Oscar Magnusson också, om det nu är generna men han verkar född att stå på scenen. Lite manierad ibland, men duktig på att skapa stämning och att få med sig publiken (som fyllde nedre delen av Konserthuset).

Sven-Ingvars av idag handlar inte minst om skickliga musiker. Här Niclas Bäcklund och Staffan Ernestam.