– Det är ingen biografi över min far, det är en skönlitterär roman. Den bygger på brev och dagböcker från medlemmar av familjen Bergman, samt intervjuer jag gjorde med min far när han levde, berättar Jan Winter när vi träffas på Trädgårdsgatan i Uppsala.

Jan Winters bok går delvis i polemik med Ingmar Bergmans memoarer "Laterna Magica", där Bergman påstod att han själv varit nazist och att det berodde på nazistandan  familjen.  I"Dieters bok" får vi en annan bild av dem. Bland annat försöker Jan Winter återupprätta Erik Bergmans heder som antinazist och flyktinghjälpare.

Dieter Müller-Winter kom till familjen Bergman i Stockholm som 17-åring 1939, när han var på väg till Kiruna för att bli informator. Dieters mamma, som var kvar i Berlin, var konverterad jude, vilket senare skulle försvåra Dieters möjligheter att förnya passet. I Uppsala hade han en moster som drev judiska pojkhemmet. Dieter hade varit på  ett av hennes sommarläger  i  Sverige  när han var yngre och lärt sig svenska.

Artikelbild

| Ingmar Bergmans far Erik hjälpte den unge Dieter Muller -Winter att få ett främlingspass när han var hos familjen.

Men andra världskriget var i antågande och så stängdes Norrbotten för utlänningar. Dieter kunde inte ta sitt jobb. Karin Bergman, Ingmars mor, erbjöd då den unge tysken en fristad hos familjen i Stockholm.

En stor del av boken rör Uppsala. Familjen Bergman hade nära kontakter med staden, här bodde Karin Bergmans mamma och äldsta sonen Dag var Uppsalastudent.

Dieter var här och träffade Dag och hans vänner som var aktiva i föreningen Heimdal.

– Längs hela Trädgårdsgatan löper som en röd tråd av Bergmanhistoria från Dekanhuset, där Rasbiologiska institutet fanns på 1930-talet, förbi det pampiga sekelskifteshuset i grårosa på Trädgårdsgatan 12, där Ingmar Bergmans mormor bodde. Mittemot ligger GH studentnation där Ingmar Bergmans storebror Dag var medlem, berättar Jan Winter.

Artikelbild

| Dieter Müller-Winter och Ingmar Bergman var styvbröder under några år. En av många privata bilder som finns i boken.

På Flustret bjöd Bergmans mor Karin både Dieter och Dag på lunch efter att de unga männen bekantat sig med studentlivet i staden. Lite längre bort ligger Bollhuset, där Studentkåren ordnade ett möte 17 februari 1939 där en majoritet av studenterna protesterade mot att tio judiska läkare skulle få komma till Sverige.

– De sa att var rädda om sina framtida jobb. Dag Bergman var med på mötet, det finns ett lite suddigt foto i DN:s arkiv där han syns. Mötet var arrangerat av en av hans bästa vänner som var styrelsemedlem i föreningen Heimdal, säger Jan Winter.

Artikelbild

| Familjebild från Smådalarö 1939. Överst Cecilia Thorsell(gäst), Erik , Margareta, underst: Marianne , Ingmar, Karin och Dieter.

– Dag var uttalad nationalsocialist och det fanns nog en hel del spänningar i familjen Bergman runt detta och runt den tyska skyddslingen. Bergmans föräldrar var högerinriktade, men när det kom till flyktingfrågan var de engagerade. Hos dem fick till exempel norska präster som var med i motståndsrörelsen en fristad.

Han berättar att Erik hjälpte den unge Dieter med jobb och såg till att han fick ett främlingspass, så han kunde stanna hos dem. Han hjälpte också Dieters mor att ta sig till Sverige 1940.

Artikelbild

| Jan Winter har skrivit en dokumentärroman om sin fas som var judisk flykting hos familjen Bergman.

– Ingmar Bergman berättar i sin bok att han ett tag hade en kärleksaffär med Karin Lannby, som var agent och spionerade på flyktingar för tyskarnas räkning. Enligt ett dokument som finns i Riksarkivet var det Ingmar som angav Dieter som eventuell illegal flykting. Det ledde till att Dieter kallades till förhör hos Säpo.

– Pappa blev väldigt upprörd när han fick veta långt senare att det var Ingmar som angav honom.

Tisdag kväll, 22 maj; är det release för "Dieters bok" på Studentbokhandeln i Uppsala.