– Fast jag får inte rösta, men jag har utslagsröst om det blir ett jämnt resultat, säger Anna Carlson på telefon från Stockholmspendeln på väg till repetition på Uppsala Stadsteater.

Jag kastar fram att hon är som kungen, men det skrattar hon bara bort.

– I Guldbaggejuryn ska jag se till att regelverket följs samt leda två jurygrupper, dels nomineringsjuryn och dels vinnarjuryn.

Hon skrattar även bort min fråga om hon inte kan läcka lite om vilka som kan komma ifråga. Inte ens ett med emfas uttalat löfte om tystnad hjälper. Hon är stenhård.

– Däremot kan jag säga att det har varit ett fantastiskt filmår som vi nu kan lägga bakom oss. Det var länge sedan som svensk film fick så här mycket uppmärksamhet utomlands, det gäller inte bara "The Square". "Korparna" har fått genomslag, "Borg" fick inleda filmfestivalen i Toronto och "Min homosyster" har uppmärksammats ordentligt. Och många fler.

– Det ingår i mitt uppdrag att se alla filmerna och jag är imponerad av den kvalitet som finns. Jag har alltid tyckt att film är en underbar konstform.

Anna Carlson var juryledamot i Guldbaggens vinnar­jury 2011–2014 och dessförinnan juryledamot i stora nomineringsjuryn under tre år. På Uppsala stadsteater har hon varit fast anställd skådespelare sedan 1980.

Vad kännetecknar en vinnarfilm för dig?

– Det är viktigt att filmteamet verkligen har något att berätta, något som angår många och att de gör det med kvalitet och kompetens. Svensk film står stadigt just nu, både nationellt och ute i världen. Ett filmpris som detta stimulerar att svensk film utvecklas än mer.

Under sina tio år som ordförande för Teaterförbundet, så har hon ägnat en del kraft åt att visa på att förbundet är till även för filmarbetare, vilket märktes inte minst när man ändrade namn på förbundet till att inkludera filmarbetarna. Förbundets tidning bytet också namn till Scen & Film.

– Fast det är frågan om två helt olika uppdrag, att vara ordförande i Guldbaggejuryn och att vara fackförbunds­ordförande, poängterar hon.

Hon ömmar starkt för just filmarbetarna och deras speciella arbetssituation.

– Till skillnad mot många av teaterarbetarna har de korta intensiva arbetsperioder och sedan långa uppehåll. Där vill jag se en större kontinuerlig arbetssituation.

Teaterförbundet organiserar alla former av filmarbetare: regissörer, skådespelare, kamerapersoner och allt vad det kan vara, utom manusförfattare, de är oftast med i Dramatikerförbundet.

– Vi har fått en stor tillströmning av medlemmar, nästan explosionsartad mängd regissörer de senaste åren. #Metoo-rörelsen har också gjort att vi ökat kraftigt, säger Anna Carlson.

Hon arbetar också hårt för att förändra ekonomin för filmskapande i Sverige. Nu är landet nästan ensamt om de höga avgifter som gör att man förlägger mycket av inspelningarna utomlands även för svenska filmer.

– Det skulle också kunna dra hit fler internationella inspelningar. Om ett utländskt filmbolag behöver till exempel ett snölandskap så är det 25 procent billigare i Norge. Så valet blir lät för dem. Det måste vi ändra på.

Just nu är hon fullt upptagen med vad hon säger är hennes sista teaterroll. Det är premiär lördag 17 februari för thrillerkomedin "Ett skri i natten", skriven av hans Marklund - som också regisserar - och Anders Lundin.

– Den kommer att bli riktigt bra, det känns redan nu, avslutar Anna Carlson.