Martina Haags bästsäljande roman "Det är något som inte stämmer" är till antalet enskilda utlån förra årets mest utlånade skönlitterära bok i Uppsala län, tätt följd av första delen i Elena Ferrantes romansvit "Min fantastiska väninna" – en världssuccé utan like.

Men om man bortser från de stora succéerna är det enligt utlåningsstatistiken böcker skrivna av välkända svenska kvinnliga författare, gärna deckarförfattare, som tilltalar länets låntagare. Böcker som uppfyller dessa kriterier dominerar bibliotekens topplistor över de tio mest utlånade böckerna, och nästan alla kommuner i länet har en bok skriven en kvinna som den mest utlånade.

Det enda undantaget är Heby kommun. Där är det Uppsalaförfattaren Ola Larsmo som toppar med romanen "Jag vill inte tjäna", en roman som har fem år på nacken. Förutom Ola Larsmo är det bara David Lagercrantz, Jan Guillou och Jonas Jonasson som lyckas kvala in på topp fem i några enstaka kommuner.

– Ola Larsmo gjorde ett uppskattat författarbesök i Tärnsjö som skapade stor efterfrågan på hans böcker, säger Dorothee Grelle, bibliotekarie i Heby kommun.

Nämnas bör att Ola Larsmo var där för att prata om sin senaste bok "Swede Hollow", som kom ut samma höst.

– Vi hade inte så många exemplar av den boken just då, så man lånade hans näst senaste i väntan på att få läsa den nya, säger Dorothee Grelle.

Annars är det mest deckare, skrivna på svenska och av kvinnor, som Hebys låntagare har störst aptit på, berättar hon.

En rundringning till några bokhandlare bekräftar utlåningsstatistiken.

– Det senaste året har Elena Ferrantes böcker gått väldigt bra, men annars säljer vi mest deckare, säger Göran Alle, Gestbloms Bokhandel i Enköping.

Deckarna som säljer bäst är skrivna av kvinnliga författare, fortsätter han, och väljer man inte en svensk deckare så väljer man en norsk.

– De flesta svenska deckare som har kommit på senare år är skrivna av kvinnor, säger Göran Alle. Det kan vara en förklaring, tror jag.

Samma sak gäller Klackenbergs Böcker och Papper i Bålsta,

– Deckarförfattarna som säljer bäst hos oss är Camilla Läckberg och Tove Alsterdal, men också Sara Sarenbrant säljer bra, säger Ellinor Brockman.

Elena Ferrantes böcker har varit storsäljare också hos Klackenbergs, men ligger i lä jämfört med de stora deckarförfattarnas böcker.

Drottninggatans bokhandel i Uppsala utgör ett undantag. Här är deckarna i tydlig minoritet, och topplistans placeringar är jämt fördelad mellan kvinnor och män.

– Det beror nog på att vi väljer att ge kvalitetslitteraturen en framträdande plats i butiken, säger Anders Olsson.

Dessutom, fortsätter han, har man en nära relation till många av kunderna och säljer mycket på rekommendation.

– Den saken präglar givetvis försäljningen, säger Anders Olsson.

Någon nationell statistisk över de mest utlånade böckerna i Sverige finns inte. Däremot sammanställer branschtidningen Svensk Bokhandel en årslista över de mest sålda böckerna. Svenska deckare är i majoritet på den topplistan. Men det är deckare skrivna av manliga författare. (Nämnas bör att den mest sålda boken var "Kaninjägaren" av Lars Kepler, som är en pseudonym för författarparet Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril.)

Så vad är det som ligger bakom upplänningarnas fäbless för just kvinnliga författare, oftast deckarförfattare?

– Generellt tror jag att skillnaden mot övriga Sverige är mindre än det ser ut, säger Karl Berglund, doktorand i litteratursociologi vid Uppsala universitet, som är sysselsatt med en avhandling om deckargenrens genomslag de senaste åren.

Karl Berglund har undersökt seklets första decennium, då den svenska deckargenren exploderade och vann många nya läsare.

– Representationen mellan manliga och kvinnliga författare är i stort sett jämn i bästsäljarsegmentet under den tiden, men tittar man på vad som hänt de senaste åren är det mycket som tyder på att kvinnliga författare nu har en starkare ställning än de manliga, säger han.

Varför det ser ut så här, fortsätter Karl Berglund, är en däremot en komplex fråga som ännu inte har undersökts.

– Förenklat kan man säga att de kvinnliga deckarförfattarna från och med Liza Marklunds genombrott har förnyat och breddat genren tematiskt och därigenom lockat till sig nya läsargrupper, och jag gissar att de nya deckarläsarna till större del är kvinnor än tidigare, men det är bara en hypotes, säger han.