Att det blev dubbla utställningar beror på att Daniel Werkmäster, konstmuseets chef, och Tomas Järliden, chef för Bror Hjorths hus, gick och bar på samma idé: att visa upp Berlinbaserade Veronica Brovalls konst för Uppsalaborna.

– Vi kom fram till att det nog vore en bra idé att ordna två utställningar samtidigt. Det hör inte till vanligheterna, men har hänt några gånger tidigare, säger Daniel Werkmäster.

Hans kollega på Bror Hjorths hus, Tomas Järliden, betonar att utställningarna visserligen står på egna ben men att det ger ett mervärde att ta del av bägge två.

Artikelbild

| "Exude" ingår i utställningen "Man Drawer".

Konstnären själv, Veronica Brovall, har förstås inget emot att visa sina skulpturer på två ställen samtidigt.

– Egentligen spelar det ingen roll i vilken ordning man ser utställningarna om man nu tänkt se bägge. Här på Bror Hjorths hus visar jag verk som är några år gamla medan de som finns på konstmuseet är skapade i fjol – varav några blev klara nu 2019, säger hon.

När UNT besöker Bror Hjorths hus på måndagseftermiddagen är hon i full färd med att hänga utställningen "Run back for pants" som har vernissage på onsdagskvällen 6 februari. Av naturliga skäl stannar vi till vid det originella och iögonfallande verket som gett utställningen dess namn. En underkropp i glaserad keramik står i fokus, precis som i många andra av Veronica Brovalls verk. Den ena benstumpen avslutas med en underarm som i vinkel penetrerar den andra benstumpen och på andra sidan övergår i en hand som gör tummen upp.

Det är expressionistiskt, drömskt, deformerat och brutalt på en och samma gång. Inte helt olikt Bror Hjorths grovhuggna konst.

Artikelbild

| "He ha ho" ingår i "Man Drawer".

– Man kan nog säga att en del av mina verk samspelar med Bror Hjorths konst. Jag försöker också att jobba med rytm, ställningar, positioner och poser, säger Veronica Brovall.

På Uppsala konstmuseet, några hundra meter från Bror Hjorths hus, kan en handfull av hennes allra senaste skapelser ses från och med torsdag 7 februari. Titelverket, installationen "Man Drawer", har ett dubbeltydigt namn som kan tolkas dels som en gestaltning av maskulinitet, dels som ett utforskande av vad som döljer sig i den "manliga utdragslådan".

Artikelbild

| Man Drawer är ett omfångsrikt verk som gett utställningen på Uppsala konstmuseum dess namn.

– För mig är titeln viktig. Den ger en extra dimension och blir som ett extra lager i konstverket , säger Veronica Brovall.

Hon har tidigare fått Bror Hjorth- och Anna-Lisa Thomson-stipendierna och finns representerad i Uppsalas offentliga konstflora med en skulptur i brons utanför Skandionkliniken i Uppsala.