insändare Mycket är bra för äldre och handikappade i Uppsala kommun, men det finns mycket som inte fungerar:

1. Att köpa tågbiljett är för många äldre ett stort problem sedan SJ stängde butiken. Att stå vid automaterna och köa för att sedan komma fram och inte förstå är ingen höjdare.

2. Att resa med kollektivtrafiken är inte alltid lätt för den äldre generationen. På många ställen är det för långt mellan hållplatserna till exempel om man bor på Åkervägen i Sunnersta. Då har man 825 meter till hållplats. Många äldre bor i Tuna Backar och där har linje 8 fått flera hållplatser indragna vilket skapar en för lång sträcka att gå för många. Det finns massor av andra eländiga exempel också.

3. De mjuka linjerna, som bland annat gick till äldreboenden som Nyby Servicehus/Trygghetsboendet Leopold, är indragna – vilket även det är helt åt skogen för där bor många med rörelsehinder.

4. Färdtjänsten med sin samordning har i övrigt mycket att önska.

5. Bankerna som numera är kontantlösa är ett annat bra exempel på ett problemområde för äldre. Att stå vid en bankomat som då och då dessutom är trasig är ingen höjdare och därtill kommer rånrisken. Att bankerna inte hanterar kontanter är skandal, de bör byta namn och inte heta bank.

6. Att betala med kontanter i vissa butiker och restauranger är inte heller möjligt vilket även det försvårar för äldre.

Det finns mycket annat att ta upp och det är inte bara kommunens fel. Men när det gäller situationen för äldre och handikappade så har kommunen, SJ, UL, bankerna och vissa butiker samt restauranger en del att fundera på då många äldre känner sig diskriminerade. För att ta något positivt är det bra att Äldreombudsmannen inte försvinner och att seniorluncherna blir kvar på Fyrishov.