Insändare Noterar att diskussion om trafikproblem alltid pågår oavsett politiskt styre.

Det är inte konstigt eftersom det alltid är "nån annan" som är skyldig. Nu har fokus en tid hamnat på lastbilar. Dåliga chaufförer eller bilar.

Jag har kört 5 000–7 000 mil per år i cirka 40 år. Har med andra ord kört genom (inte förbi) de flesta mellansvenska städer som dom såg ut på 1960- och 1970-talet. Uppsala var som vanligt sist i utvecklingen. Förr var det sån skillnad i prestanda mellan fordonen att det gällde att hålla koll på allt både framför och bakom. En snigel framför och en Jaguar bakom var frustrerande. Ungefär 1 000 personer/år dog i trafiken på 1960-talet.

Alla (och dom är många) som idag försörjer sig inom förvaltning och tillsyn av alla trafikslag har tagit åt sig äran av att man var nere på 250 döda per år. När man så 2018 räknar över 300, är det nån annans fel.

Ingen tycks intresserad av hur trafiken på vägarna verkligen fungerar. Att alla person- och lastbilar idag kan hålla max fartgränser innebär att det finns ett trafikflyt som är idealiskt. Tiden då lastbilar sackade i uppförsbackar tillsammans med motorsvaga VW-bubblor är förbi.

Nu kan man bekvämt följa med strömmen om man vill och ändå nå sitt resmål på utsatt tid. Att skylla på lastbilar (helst utländska) och rallyförare är dumheter.

Förstnämnda är rädda om jobbet och rallyförare vet vad det kostar att göra bort sig med skyddsbåge i bilen, utan kan betyda döden. Att det sedan visar sig att vissa bryter mot regler och förbud är självklart. Det är samma procent som röstar på fel parti, falskdeklarerar och stjäl det som går att sälja.

Förresten ett tips: Bila till Stockholm på E4:an. När 70-skylten syns i Häggvik, lyd! Inom sekunder känns som om bilen stannat då alla kör förbi. Trafikverket har reagerat redan.

Fartkameror är utplacerade på Skånelarakan mellan Kimsta och Upplands Väsby!?

Mitt barnbarn då 8 år såg att vår bils hastighetsmätare var graderad till över 200 km/tim och jublade däröver. Jag jublade också för jag mindes samma känsla vid samma ålder då pappas Dodge-taxi var graderad till minst 50 högre än grannarnas Oplar, Volvo PV och VW. Men pappa var snål och körde oftast sakta ändå.