Totalt rensades 25 ton bort under en dag! Företaget ville dessutom bidra lokalt och hade beslutat att skänka 50 000 kronor till Uppsala Stadsmission när de var klara med projektet.
   – Säkerhet är ett av Thermo Fisher Scientifics ledord och vi såg hur lådor, pärmar och utrustning som inte använts på länge stod i vägen och utgjorde en säkerhetsrisk på vår arbetsplats, berättar Theologos Papadopoulos, Vice President, Global Operations, ImmunoDiagnostics. Våra kollegor på kontoret i Freiburg hade tidigare genomfört en “Red Tag Day”, en dag då de rensade och strukturerade upp arbetsplatsen med allt från att tömma skrivbordslådor till att göra sig av med utrustning som blivit stående genom åren. Thermo Fisher Scientific har drygt 600 anställda i Uppsala och vi är många som har en tendens att lägga saker på hög. Ambitionen är att rensa med jämna mellanrum, men då det sällan blir av bestämdes en specifik dag då vi skulle göra det tillsammans. Alla behövde vara med på tåget för att det skulle fungera och vi hade ett starkt team som peppade, organiserade tävlingar med “före och efter”-bilder och lät hela dagen bli en välplanerad och rolig personalaktivitet med solklart syfte; att öka säkerheten på arbetsplatsen.
   – När startsignalen ljöd på morgonen fredagen den 30 november visste var och en vad som skulle göras. Allt var välordnat och strukturerat med grupper som jobbade på olika stationer i förråd, labb, kontor och övriga utrymmen. Varje identifierat område märktes med en röd etikett – en “Red Tag” – eller röd tejp när det var klart. Hela tiden såg vi till att humöret och energinivån var på topp. Alla fick vattenflaskor att fylla på och det delades ut powerbars under hela dagen för att alla skulle orka, berättar Petra Stening, Sr Executive Assistant och CSR-coordinator, ImmunoDiagnostics.
   – 25 ton körde vi bort den dagen och någon vecka senare 25 ton till!
   – Vi hade bestämt oss för att skänka 50 000 kronor till Uppsala Stadsmission när vi var klara. Redan tidigare hade vi inlett ett samarbete då vi för ett par år sedan köpte in boken ”För en god sak” som julgåva till alla våra medarbetare. Det känns fint att kunna stödja Stadsmissionen i Uppsala och deras sociala verksamhet och genom det vara med och bidra till en mänskligare stad för alla. Efter vår “Red Tag Day” hade personalen hos oss fått en ökad kunskap om Stadsmissionens verksamhet och var då kanske ännu mera motiverade att det vi rensade ut, skulle komma till användning igen om det var möjligt. Vi kunde då köra många lass med möbler och andra saker till Stadsmissionens gåvomottagning. Sådant som var fullt användbart men bara blivit stående och nu i stället fick komma till användning i Stadsmissionens olika verksamheter eller säljas i second handbutikerna, säger Petra avslutningsvis.

– Det stöd och engagemang vi får från Thermo Fisher Scientific betyder väldigt mycket för oss, säger Ewa Johansson, kommunikations- och insamlingschef på Uppsala Stadsmission. I samband med ”Red tag day” informerades personalen om Stadsmissionens verksamhet och då tror jag många av de anställda fick upp ögonen för hur det ser ut i Uppsala i dag och hur lätt det är att hamna i ekonomisk utsatthet. Det kan vara några obetalda hyror, ett missbruk eller en låg pension som inte räcker till. Det är viktigt för oss att få komma ut och informera om hur det faktiskt ser ut i Uppsala. Om man inte har någon i sin absoluta närhet som lever i social- och ekonomisk utsatthet är det svårt att sätta sig in i hur det faktiskt är. Vi har ungefär 1 000 möten varje vecka i våra olika verksamheter på Mikaelsgården, Kvinnobyrån, Matcentralen, i Fadderhemsverksamheten och Hantverksslussen.
   – Uppsala växer och antalet personer som hamnar i socialt och ekonomiskt utanförskap växer tyvärr. Det finns ständigt hål att fylla och vi tar tacksamt emot alla fomer av stöd och hjälp vi kan få. Nästa grupp vi ser som behöver stöd och hjälp är ungdomarna i Uppsala och vi jobbar nu för att hitta former för en verksamhet som möter deras behov. Till det söker vi finansiärer och samarbetspartners. Ingen kan göra allt – men tillsammans kan vi förändra, avslutar Ewa.

 

RÖSTA HÄR: Vilken organisation tycker du ska få 25 000 kronor? 

♦  ♦  ♦  ♦

 Den här annonsen är en produktion från UNT Content Studio
– en del av Upsala Nya Tidning