Dina Schneidermann föddes och grundutbildades i Odessa i nuvarande Ukraina. Om hennes internationella karriär med segrar i violinisttävlingar i Berlin och Genève, konstnärlig ledning för Bulgariska kammarorkestern och på senare år initiativ till internationell musikfestival i Sofia må andra berätta.

Politiska förvecklingar förde Dina och hennes likaså violinvirtuose make Emil Kamilarov (avliden 2007) till Sverige och Uppsala på 1970-talet. Makarna involverades tidigt i svenskt professionellt musikliv, om än inte i den omfattning som deras kompetens förtjänade.

Men de musicerade också på ett solidariskt och uppmuntrande sätt med amatörmusiker i Uppsala och Stockholm. Den något löst sammansatta stråkorkester – Uppsala Kammarensemble – som de bildade 1981, bestod huvudsakligen av amatörmusiker men förstärktes ofta vid konserter med professionella orkestermusiker och solister. Med Uppsala Kammarensemble som bas genomförde Dina och Emil ett otal minnesvärda konserter i Uppsala, ofta tillsammans med prominenta gäster från andra delar av den svenska eller internationella kultursfären. Denna konsertverksamhet bidrog till att de 1996 utnämndes till Årets Hedersupplänningar.

Sedan drygt 40 år tillbaka finns i Uppsala en lös organisation som kallar sig Lördagsmusiken, bestående av några tiotal kammarmusikentusiaster som samlas i hemmiljö för att spela tillsammans några timmar lördag eftermiddag under avspända former. Deltagarna kan kallas ”goda amatörer” som spelar för glädjen att musicera. Snart kom såväl Dina som Emil att bli trogna gäster i den kretsen, med en beundransvärd tolerans för medspelarnas lägre kompetens. Deras eminenta spelförmåga innebar att vi andra kom att lyftas till högre nivåer än vi egentligen hörde hemma på. Efter Emils bortgång blev Dinas medverkan vid lördagsspelningarna nästintill ständig, med “giltig frånvaro” enbart i samband med utlandsresor, men då var hon alltid angelägen om att boka hemresan så att hon hann hem till lördag eftermiddag.

Dinas sista spelning i Sverige genomfördes i Mazerska sällskapets regi en måndag i vintras då hon framförde en av Carl Nielsens stråkkvartetter tillsammans med några lördagsmusikanter.

Bland Dinas mycket tidiga framträdanden överhuvudtaget kan det vara värt att nämna de som ägde rum i 1940-talets Ukraina, när hon som barn bidrog till familjens försörjning genom att sätta på sig mammans högklackade skor och spela för soldaterna på Odessas nattöppna krogar.

Tack Dina för att du ville bjuda på dig som medspelare på lördagarna!

För Lördagsmusikanterna