Telebolag ställer inte inkomstkrav

Vill du skaffa mobilabonnemang och ny telefon på avbetalning, men saknar inkomst? Inga problem, säger telebolagen, bara du inte har betalningsanmärkningar.

3 januari 2013 19:03

Oetiskt och hänsynslöst, säger Konsument Uppsala.
En av dem med räkningar men ingen inkomst är unge missbrukaren Erik.
För att få fram pengar till sitt missbruk har tjugoårige Erik på kort tid tecknat åtminstone sex mobilabonnemang hos Telia, Tele 2 och 3. Med varje abonnemang har han skaffat en ny telefon på avbetalning som han sedan sålt för att få fram pengar till sitt missbruk. Det här har Erik kunnat göra utan att ha haft en inkomst. Nu har räkningarna börjat trilla in, men pengar att betala med har han inte. När hans pappa Staffan förstod vad som inträffat reagerade han med bestörtning.
– Jag blev förbannad. All logik säger att det inte borde gå att teckna ett abonnemang och köpa en telefon på avbetalning i flera år utan inkomst. Så lätt kan det bara inte vara, tänkte jag.

Men det var det. Staffan ringde omedelbart till Telia och Tele 2 som berättade att de bara kontrollerar om det finns betalningsanmärkningar. Det hade inte Erik och därmed var det grönt ljus, vilket han utnyttjade åtminstone sex gånger. Nu har han sex räkningar i månaden om runt 450 kronor i två år att vänta, totalt cirka 65 000 kronor.
Staffan är mycket besviken på operatörernas säljmetoder.
– De ser bara möjligheter att sälja abonnemang och telefoner och skiter i resten.

På Uppsala kommuns konsumentrådgivning Konsument Uppsala känner man igen den här typen av historier.
– Vi tycker att det är förfärligt och oetiskt av bolagen. Det viktiga är att sälja, inte att det blir bra för kunden, och de visar ingen hänsyn, säger Anna-Greta Karlsson, konsumentrådgivare, som säger att hon känner till flera grupper som drabbas.
– Vi vet att det här händer även mindre begåvade, psykiskt sjuka eller gymnasieungdomar som just fyllt 18 år och helt enkelt vill komma åt en mobil.

Telia är ett av de bolag där Erik tecknat abonnemang och köpt en mobil på avbetalning, utan inkomst. Informationschefen Hans G Larsson beklagar, men pekar på att en inkomstspärr skulle stänga dörren till den mobila världen för stora grupper. En inkomstkontroll görs nämligen genom att kontrollera taxeringen föregående år.
– Är man ung och just har fått jobb så syns inte det, och då skulle man inte kunna teckna något abonnemang. Det är många som drabbas då. Även alla med förmögenhet, men utan inkomst, skulle drabbas. Vi ser inte att det är ett stort problem med personer som inte kan betala sina räkningar på grund av att de inte har inkomst.

Men för den enskilde som drabbas är väl detta inte ett lite problem?
– Nej, absolut, för dem är det ett jätteproblem. Men jag kan inte se något annat sätt att kontrolla inkomst, och då är det många som inte kan teckna abonnemang.

Ställer säljarna inte ens frågan om betalningsförmåga?
– Nej, de ska inte behöva komma i sådana diskussioner.

Sker ingen kontroll operatörerna emellan om hur många abonnemang kunden har?
– Nej, det är en fri marknad och fri konkurrens och det vore märkligt om vi kunde se hur andra bolag agerar.

Eriks pappa Staffan kommer inte att betala räkningarna. Det vore att bistå till sonens missbruk.
– Så det blir Kronofogden för honom.
Anna-Greta Karlsson uppmanar familjen att återigen vända sig till bolagen för att försöka bli av med abonnemangen.
– Men det här är en sorlig historia och blir svårt att driva. Som alltid är det de svagaste som drabbas.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Niklas Skeri