Nix, det är inte folkabubblan. Och varken T-Ford eller Toyota Corolla. Världens mest tillverkade motorfordon är en liten skoter från Japan, en slitvarg som har ökat människors mobilitet ända sedan 1958.

Och det var just rörlighet som var tanken. Inspirationen kom från Tyskland där Soichiro Honda såg hur populära mopeder och mindre motorcyklar var. Hemma i Japan byggde han en nätt skoter med en skyddande kåpa, automatkoppling och en motor på 50 kubik. Super Cub C100!

Den var enkel och pålitlig, robust och lätt att meka med. Den kom i rätt tid och uppfyllde mångas behov, säger Kenneth Hänström, vice ordförande för Classic Honda Club Sweden.
Artikelbild

| Skotern Honda Super Cub har i princip alltid sett likadan ut.

Smart kampanj

Men det var inte bara i Japan som det nya fordonet kom att göra succé. Honda hade stora planer och grundade ett dotterbolag i USA redan 1959 och nådde snart ut även i Europa. För att få fart på produktionen byggde man världens största mc-fabrik – inspirerad av Volkswagens produktion av folkabubblor i Wolfsburg i Tyskland – som stod färdig 1960.

Några år senare gjorde företaget något otroligt smart. För den jättelika amerikanska marknaden lät man 1963 skapa en massiv reklamkampanj. I annonserna syntes vanligt, hyggligt folk åka Super Cub och under stod det "You meet the nicest people on a Honda".

I USA hade nämligen motorcykeln ett dåligt rykte. Den förknippades med buller och brötiga bikers från mc-klubbar. Genom reklamkampanjen kom Honda runt detta och nådde nya unga målgrupper. Och som grädde på moset skrev The Beach Boys låten ”Little Honda”.

Artikelbild

| Honda C-70 tillverkades mellan 1969 och 1980.

Märket fick en bred försäljningsbas i USA. Super Cub blev en viktig del av Hondas varumärkesbyggande. När den högteknologiska CB 750 kom 1969 var marknaden redan inarbetad, säger Kenneth Hänström.

Massproduktion

Artikelbild

| Modellen C65 tillverkades åren 1965–1966.

Genom åren moderniserades den lilla skotern och fick en större motor. År 2005 hade den sålts i 50 miljoner exemplar och 2017 dubbelt så mycket. När efterfrågan var som störst lär en Super Cub ha lämnat det löpande bandet var tolfte sekund.

Numera har modellen både bränsleinsprutning och abs (som förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning). Men den ser i princip likadan ut som för 60 år sedan. Och fyller samma funktion, i synnerhet på den asiatiska marknaden. Där rullar denna ikon som ett smidigt transportmedel – samtidigt som den svenska mc-säsongen nu lider mot sitt slut.